Nudgingmaterialen voeding

Zetten jullie graag jullie gezonde voedingsaanbod meer in de kijker? Piece of (ai ai) cake … met onze kerngezonde nudging- en communicatiematerialen!

Nudging?! Wat is dat?

‘Nudges’ zijn subtiele duwtjes die ons - via kleine aanpassingen in de omgeving of communicatie - in een bepaalde richting sturen. Hier dus de gezonde richting. Deze bewuste aanpassingen in de omgeving helpen mensen om gezondere keuzes te maken. Zonder daarbij andere opties te verbieden, natuurlijk.

Onze nudging- en communicatiematerialen

Hoe groot of klein het gezonde voedingsaanbod in jullie bedrijfs- of studentenrestaurant ook is … Met onze materialen zorg je dat die gezonde opties net iets meer opvallen! Dit zijn de beschikbare materialen:

Materialen bestellen? Een eitje!

We bundelden de materialen in verschillende pakketten volgens de plaats waar je ze kan gebruiken, zoals bij een drankenautomaat, in een restaurant ... Nudges werken het best als je ze op de juiste plaats én op het juiste moment inzet. Bijvoorbeeld op een plek waar mensen een tussendoortje kiezen. Als je daar een bord hangt waarop staat dat de meeste medewerkers fruit nemen als snack, zullen ze rapper een appel nemen dan een koek.

Afhankelijk van jullie aanbod, kan je verschillende nudgingpakketten bestellen:

Wil je graag het logo van jullie onderneming/hogeschool op de materialen of wil je iets aanpassen? Contacteer ons via info@gezondleven.be en dan mailen wij de bewerkbare documenten en kijken we jullie aanpassingen ook na.

Belangrijk! Combineer verschillende materialen, zo vergroot je het effect. Verander de materialen ook regelmatig, iets nieuws valt áltijd op!

Bij welke voedingsmiddelen kan je de materialen inzetten?

Gezonde keuzes promoten kan natuurlijk maar als er een gezond voedingsaanbod is. Maar wat is dat nu, een gezond, evenwichtig voedingsaanbod? Gezond Leven ontwikkelde richtlijnen op basis van de voedingsdriehoek om organisaties te ondersteunen in hun beleid rond een gezond voedings- en drankenaanbod. Neem deze richtlijnen door en ontdek wat de gezondste keuzes zijn waarbij je de nudging- en communicatiematerialen kan inzetten. Er zijn richtlijnen voor:

Hoe zet je het gezonde voedingsaanbod in de kijker?

Door de inrichting aan te passen kan je via nudging de gezonde keuzes extra promoten. Het belangrijkste is dat de hele kantine ‘gezondheid’ uitstraalt. Dat betekent: reclame maken voor gezond en bezoekers het gevoel geven dat ze beter voor zichzelf willen zorgen.

Van materialen en richtlijnen tot een compleet voedingsbeleid

Al aan de slag met de nudging- en communicatiematerialen en zin in meer? Kom stap voor stap tot een volwaardig voedingsbeleid voor duurzame successen. Hoe? Onze tools helpen je bij het opzetten van een voedingsbeleid!