Nudgingmaterialen voeding

Zetten jullie graag jullie gezonde voedingsaanbod meer in de kijker? Piece of (ai ai) cake … met onze kerngezonde nudging- en communicatiematerialen!

Nudging?! Wat is dat?

‘Nudges’ zijn subtiele duwtjes die ons - via kleine aanpassingen in de omgeving of communicatie - in een bepaalde richting sturen. Hier dus de gezonde richting. Deze bewuste aanpassingen in de omgeving helpen mensen om gezondere keuzes te maken. Zonder daarbij andere opties te verbieden, natuurlijk.

Materialen bestellen? Een eitje!

We bundelden de materialen in verschillende pakketten naargelang de organisatie en volgens de plaats waar je ze kan gebruiken, zoals bij een drankenautomaat, bij het fruit ... Nudges werken het best als je ze op de juiste plaats én op het juiste moment inzet. Bijvoorbeeld op een plek waar mensen drinken kunnen nemen. Als je daar in het oog laat springen dat water de beste dorstlesser is, zullen ze hier rapper voor kiezen dan voor bijvoorbeeld fruitsap.

Afhankelijk van jullie organisatie en aanbod, kan je verschillende nudgingpakketten bestellen:

Bedrijven en hoger onderwijs

Hoe je aan de slag gaat met de materialen lees je in deze handleiding voor bedrijven en hoger onderwijs.

Sportclubs

Hoe je aan de slag gaat met de materialen lees je in deze handleiding voor sportclubs.

Sociale voedselvoorzieningen

Hoe je aan de slag gaat met de materialen lees je in deze handleiding voor sociale voedselvoorzieningen.

Wil je graag het logo van jullie organisatie op de materialen of wil je iets aanpassen? Contacteer ons via info@gezondleven.be dan mailen wij de bewerkbare documenten en kijken we de aanpassingen na.

Belangrijk! Combineer verschillende materialen, zo vergroot je het effect. Verander de materialen ook regelmatig, iets nieuws valt áltijd op!

Bij welke voedingsmiddelen kan je de materialen inzetten?

Gezonde keuzes promoten kan natuurlijk maar als er een gezond voedingsaanbod is. Maar wat is dat nu, een gezond, evenwichtig voedingsaanbod? Gezond Leven ontwikkelde richtlijnen op basis van de voedingsdriehoek om organisaties te ondersteunen in hun beleid rond een gezond voedings- en drankenaanbod. Neem deze richtlijnen door en ontdek wat de gezondste keuzes zijn waarbij je de nudging- en communicatiematerialen kan inzetten. Er zijn richtlijnen voor:

Hoe zet je het gezonde voedingsaanbod in de kijker?

Door de inrichting aan te passen kan je via nudging de gezonde keuzes extra promoten. Het belangrijkste is dat de hele ruimte ‘gezondheid’ uitstraalt. Dat betekent: reclame maken voor gezond en bezoekers het gevoel geven dat ze beter voor zichzelf willen zorgen.

Van materialen en richtlijnen tot een compleet voedingsbeleid

Al aan de slag met de nudging- en communicatiematerialen en zin in meer? Ontdek dan hoe je met je bedrijf, school of sportclub stap voor stap naar een volwaardig voedingsbeleid werkt. Of leer het project ‘Gezonde voeding in sociale voedselvoorzieningen’ kennen.