Ben je van plan om ook in jouw onderneming meer te werken rond gezondheid? Dan kan je zeker verder bouwen op de ervaringen en aanbevelingen van de verschillende projecthouders die deelnamen aan de projectoproep ‘Vitaal en gezond telewerken’. Hoe pak je de communicatie aan? Welke materialen gebruik je? En hoe creëer je een draagvlak? Je leest hun tips hier.

ThemaAanbevelingen
Actie-aanbod
  • Divers aanbod met mix van grote en kleine initiatieven
  • Kleine, maar structurele acties of veranderingen hebben eens zoveel effect
  • Aandacht voor informele gesprekken en vragen
  • Vrije deelname
  • Acties beter zo weinig mogelijk tijd tijdens werkuren laten innemen (grotere kans op deelname)
  • Acties op verschillende locaties organiseren (niet enkel op hoofdlocatie)
  • Acties zoveel mogelijk fysiek laten doorgaan
Inzetten op verbinding van mensen in coworkingspaces draagt bij tot hun welzijn
AmbassadeursInterne supporters blijken erg waardevol, dus aarzel niet om hen aan te spreken. Gebruik sleutelfiguren op sleutelposities in de organisaties en betrek ook spontane ambassadeurs. Geef hen ruimte en toon appreciatie.
BudgetHet is van belang om budget te voorzien, niet enkel voor acties, maar ook voor het bouwen van een community, externe expertise en ondersteuning in te winnen, ... Dit moet meer gezien worden als een investering i.p.v. kost.
Communicatie
  • Een mix van digitale en fysieke communicatie, rekening houdend met ‘vernieuwende communicatiemiddelen’ is een must in het bereiken van telewerkers (bv. podcasts, storytelling, …).
  • Het is belangrijk om al van in het begin een strategie uit te werken, en al vroeg na te denken over teasers, contacten, commitment.
  • In communicatie focussen op concrete voordelen voor werkgevers en werknemers heeft meer effect dan specifieke termen die niet altijd door iedereen gekend zijn.
DoelgroepEen goede analyse van de gebruikersgroepen laat toe om in te spelen op wat hen al dan niet aanzet tot actie. Bovendien zorgt het betrekken van elke werknemer, en niet enkel de telewerker, tot actie van beide doelgroepen als gevolg van de moeilijke communicatie naar de telewerker alleen.
Draagvlak
  • Vaste overlegmomenten met sleutelfiguren en beslissingsmakers om iedereen op één lijn te houden en verwachtingen af te toetsen zijn noodzakelijk.
  • Intentieverklaringen, engagementscharters, … zijn goed als startpunt, maar het echte commitment komt pas erna. Het is van belang dat de nodige stakeholders hierin mee zijn.
Incentive
  • De waarde van initiatieven communiceren als iets gratis wordt aangeboden.
  • Ondernemingen die duurzaam inzetten op het welzijn van hun werknemers belonen (award).
Materialen
  • Centrale hub, systeem, platform, … bij voorkeur geïntegreerd in de bestaande systemen, zijn een meerwaarde voor werknemers om het aanbod te centraliseren.
  • Investeer in de ontwikkeling van praktische materialen en tools die deelnemende organisaties kunnen gebruiken.
Meten is wetenEen voor- en nameting om progressie te meten, of inzetten op de meetbaarheid van initiatieven zorgt o.a. voor het creëren van draagvlak
Rol van de leidinggevendeDe leidinggevende heeft een belangrijke voorbeeldrol in de motivatie van werknemers bij welzijnsinitiatieven, participatie en impact. Betrek hen al van in het begin, bv. in een werkgroep, geef hen een centrale rol en zorg eventueel voor bijkomende vorming.
TimingGrote welzijnsprojecten vragen voldoende tijd voor voorbereiding, uitwerking en implementatie.
Trajectbegeleidingen
  • Een minimum aan opvolging in digitale trajecten is voor de meeste werknemers een must (blended).
  • Persoonlijke begeleiding en coaching van deelnemende organisaties zijn cruciaal in het verhogen van de betrokkenheid en het effectief implementeren en verankeren van het welzijnsbeleid.
TrekkerEen interne gezondheidscoördinator die verantwoordelijk is voor het toezicht en de uitvoering en die de nodige tijd hiervoor krijgt, is noodzakelijk. Voor een goede verankering ligt de eindverantwoordelijkheid voor een duurzaam welzijnsbeleid binnen de organisatie liggen.
VerbindingInzetten op verbinden van mensen in coworkingspaces draagt bij tot welzijn van werknemers.

Na subsidieperiode

De meeste projecthouders gaan (deels) verder met het uitgevoerde project. De ondersteuning zorgde voor het nodige financiële duwtje om te starten.