Eens het einde van het schooljaar in zicht is, zal de groep zich klaarmaken om uiteen te gaan. De overgang naar een andere studiekeuze, het secundair of het hogere onderwijs maakt het einde nog definitiever. Groepsleden van positieve groepen vinden dit jammer en anticiperen hierop door de bittere pil te verzachten.

Hoe herken je deze fase?

  • De leerlingen relativeren: ze vonden de groep eigenlijk toch niet zo geweldig, andere vrienden zijn toch toffer, ze zijn blij dat de groep eindelijk uiteengaat,...
  • Of de leerlingen klitten nog hechter samen en stellen het afscheid uit. Bijvoorbeeld door de laatste dagen van het schooljaar onafscheidelijk te zijn: dicht bij elkaar op het gras liggen, na schooltijd blijven hangen,... Iedereen is akkoord om (snel) een reünie te houden.
  • Er is kans dat de normen en afspraken vervagen, omdat de leerlingen zich afvragen wat het belang van groepsregels is als de groep toch binnenkort uiteengaat?

Wat is jouw rol in deze fase?

Jij bent de coach die helpt om gepast afscheid te nemen.

Hoe doe je dit?

  • Evalueer samen de gerealiseerde doelen en werkwijze.
  • Blik terug op gebeurtenissen van het hele schooljaar
  • Benoem de betekenis die de samenwerking voor de leerlingen heeft gehad en ondersteun hen bij de realiteit van het afscheid.
  • Neem afscheid met een ritueel of tastbare herinnering aan de klasgroep.

Werkvormen

Samen afsluiten
Hierbij enkele werkvormen om taakgericht te evalueren of terug te blikken en afscheid te nemen van de groep. Gezamenlijke en symbolische activiteiten, groepsgesprekken of 1 op 1-gesprekken.