Een les over talenten of een workshop rond positieve emoties, het inrichten van een gezellige ruimte waar kinderen of jongeren tijdens de middagpauze tot rust kunnen komen, werken met ‘peer mediators’… Het zijn enkele inspirerende ideeën om het mentaal welbevinden van de leerlingen te versterken.

IN DE KIJKER: na de voedings- en bewegingsdriehoek nu ook de geluksdriehoek

Corona stelt ons geluk behoorlijk op de proef. Maar de gloednieuwe geluksdriehoek biedt leraren de nodige tools en woordenschat om ‘mentaal welbevinden’ bespreekbaar te maken in de klas.

Aparte stukken geluksdriehoek GL geluksdriehoek rgb

Een sterk beleid rond mentaal welbevinden met Gezonde School

De geluksdriehoek helpt je om zaken als ‘geluk’, ‘veerkracht’ of ‘mentale gezondheid’ aan bod te brengen op school. Maar voor een samenhangend en gedragen beleid rond mentaal welbevinden op school, is meer nodig. Gezonde School helpt je om stap voor stap te evolueren van losse acties rond emoties en welzijn naar een samenhangend beleid rond mentaal welbevinden en veerkracht, rekening houdend met een aantal succesfactoren.

Gezonde School biedt drie instrumenten aan die op elk gezondheidsthema toepasbaar zijn, dus ook op mentaal welbevinden en veerkracht:

Mentaal welbevinden in coronatijden: waar kan je op letten?

Op zoek naar andere acties of projecten?

NokNok

NokNok is een online platform waar jongeren tussen 12 en 16 jaar tips en oefeningen vinden om hun veerkracht te versterken. Het is niet de bedoeling om met NokNok aan de slag te gaan in de klas, maar de leerlingenbegeleider uit jouw school kan leerlingen er indien nodig naar doorverwijzen. Via affiches kan je NokNok wel bekendmaken. Lees meer.

Gezond Werken

Niet alleen de leerlingen moeten goed in hun vel zitten, ook het mentaal welbevinden van leerkrachten is belangrijk. Inspiratie hiervoor vind je op Gezond Werken.

Thema ‘Geestelijke gezondheid’ op Klascement

Op zoek naar meer inspiratie en lesideeën voor in jouw klas?

Check dan zeker het thema ‘Geestelijke gezondheid’ op Klascement
.