Waarom werken aan gezondheid op school?
Een gezonde levensstijl is niet louter een individuele keuze. De keuzes van de leerlingen worden minstens even hard beïnvloed door hun omgeving. Een warme, gezonde schoolomgeving kan hierin een wezenlijk verschil maken.
Betere leerprestaties
Gezonde kinderen en jongeren behalen doorgaans betere resultaten en omgekeerd. Als school draag je dus mee de verantwoordelijkheid om aandacht te besteden aan gezondheidseducatie, een duidelijke regelgeving, een stimulerende inrichting van de school – zoals gratis water of een bewegingsvriendelijke speelplaats – en de zorg voor en begeleiding van leerlingen met bijzondere noden.
Een gezondheidsbeleid is verplicht
Vanaf 1 september 2018 is het gezondheidsbeleid een essentieel onderdeel van het beleid op leerlingenbegeleiding en dus ook verplicht.
De pijlers van het beleid op leerlingenbegeleiding zijn onderwijsloopbaan, leren en studeren, psychisch en sociaal functioneren en preventieve gezondheidszorg. De begeleiding vertrekt steeds vanuit het zorgcontinuüm. In de fase van de brede basiszorg heeft de school een aanbod dat zich richt tot alle leerlingen. Zeker voor wat betreft het domein psychosociaal functioneren en preventieve gezondheidszorg situeert het gezondheidsbeleid van de school zich dus in deze fase.
Naast de decretale verplichting van het gezondheidsbeleid zijn er ook verschillende regelgevingen die zo’n beleid aanmoedigen. Dit zijn de belangrijkste:
Regelgeving uit Vlaamse beleidsdomeinen:
- De regelgeving met betrekking tot de onderwijsdoelen (eindtermen, ontwikkeldoelen en sleutelcompetenties)
- De regelgeving met betrekking tot het rookverbod in onderwijsinstellingen en CLB
- De regelgeving met betrekking tot de integrale jeugdhulp
Regelgeving uit federaal beleidsdomein:
- Welzijnswet
- De regelgeving met betrekking tot voedselveiligheid
- De regelgeving met betrekking tot rookverbod op het werk
Sprekende cijfers over gezondheid(sbeleid)
Benieuwd hoe het gesteld is met de gezondheid van onze jongeren? Onderstaande studies geven je een beeld van de stand van zaken.
- Preventiepeiling (Gezond Leven)
Elke drie jaar onderzoekt de preventiepeiling hoe het in de praktijk gesteld is met het preventief gezondheidsbeleid van Vlaamse en Brusselse basis- en secundaire scholen. Hier lees je de resultaten.
- HBSC-studie: Health Behaviour in School-Aged Children (UGent)
De studie is gebaseerd op onderzoek bij schoolgaande jongeren en wordt elke vier jaar herhaald. In de factsheets ontdek je alle relevante informatie over de gezondheid van Vlaamse jongeren.
- Leerlingenbevraging (VAD)
Elk jaar sinds 2000 bundelt VAD (Vlaams Expertisecentrum voor Alcohol en andere Drugs) de belangrijkste resultaten over het gebruik van tabak, alcohol en andere drugs van jongeren. In het syntheserapport lees je meer over de huidige situatie.
- Meer cijfers
Benieuwd naar meer studies en cijfers over de gezondheid van de Vlaming? Bekijk het bij de verschillende thema's op deze website.
Ongelijkheid verkleint
Kwetsbare jongeren hebben door hun lagere socio-economische status veel minder kans op een goede gezondheid dan jongeren die uit een gezin komen dat hoger op de sociale ladder staat. Door kinderen en jongeren te motiveren om gezond te leven en als school zélf een gezonde leefomgeving te zijn, kun je die gezondheidsongelijkheid helpen verminderen.
Bijdrage aan de Vlaamse gezondheidsdoelstellingen
Het strategische plan ‘De Vlaming leeft gezonder in 2025’ focust op de implementatie van het gezondheidsbeleid in verschillende contexten, waaronder onderwijs. In het plan vind je niet alleen een algemene, overkoepelende gezondheidsdoelstelling, maar ook een specifieke voor de tak onderwijs. Meer info over de gezondheidsdoelstellingen vind je op de website van departement Zorg.
Bijdrage aan de SDG's
In september 2015 keurden de Verenigde Naties de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen of Sustainable Development Goals (SDG’s) goed. Het doel is om van onze wereld een gezondere en betere plek te maken voor alle mensen. Alle landen in de wereld werken samen om deze doelen tegen 2030 te bereiken. Ook scholen kunnen hun steentje bijdragen en het goede voorbeeld geven.
Benieuwd naar de concrete rol van het onderwijs in de SDG’s? Bekijk dan zeker onderstaande links.