Bodyscan
Aandacht voor je lijf
De leerlingen leren
... aandacht hebben voor hun gevoelens en gedachten.
... gevoelens en gedachten erkennen.
... gevoelens en gedachten gewoon laten 'zijn'.
Duiding
Met de methodiek ‘Bodyscan’ leren leerlingen om focus te leggen op hun lichaam, en niet op hun borrelende geest vol gedachten en gevoelens.
Zo leren ze gevoelens en gedachten gewoon te laten ‘zijn’, zonder er actief iets mee te doen. Dit helpt om zich goed te voelen en even alles los te laten: een belangrijk vaardigheid om te bouwen aan hun geluk!
Duur
Aard
Doelgroep
Werkwijze / stappenplan / omschrijving
Zoals een scanner
Vertel de leerlingen dat ze - net zoals een scanner - hun lichaam gaan scannen. Niet met een echt apparaat, maar met hun gedachten.
Tip: misschien kennen ze een scanner niet. Toon dan een foto of een filmpje dat duidelijk maakt wat een scanner doet.
Geef de opdracht aan de leerlingen om op de grond te gaan liggen met hun rug op de grond, handen naast hun lichaam en benen lichtjes gespreid. Of vraag hen rechtop te gaan zitten op hun stoel, met hun benen in een hoek van 90 graden en voeten stevig op de grond. Hun handen mogen op hun schoot liggen.
Tip: deze oefening is een mindfulness-oefening. Neem een kijkje in de bijlage. Daar vind je 7 tips voor een succesvolle mindfulness-ervaring in de klas.
Start de scanner
Vraag je leerlingen om hun ogen te sluiten. En aandachtig te luisteren naar de bodyscan-instructies. Lees de instructies zelf voor of zet één van de vele ‘bodyscan voor kinderen’-video’s op YouTube op:
Tekstuele instructies:
Video’s:
Bodyscan voor kinderen (7 minuten)
Bodyscan voor kinderen (10 minuten)
Als ze even afdwalen in gedachten is dat geen probleem, maar probeer telkens terug te focussen op de ademhaling en de oefening.
Rond af
Laat de leerlingen na de bodyscan even ‘terugkomen’ in de klas. Stel hen volgende vragen:
Hoe voelde het om te focussen op je lichaam? Lukte dat goed of niet?
Voel je je rustiger? Heb je kunnen loslaten?
Zou je deze oefening op een ander moment nog eens opnieuw doen? Wanneer?
Rond de oefening af en ga terug verder met de les.
Routines, zonder sleur!
Benieuwd hoe je deze (en andere) Happy Snack kan verankeren in je werking? We ontwikkelden verschillende inspirerende ideeën die je helpen om een gewoonte te maken van een gezond Happy Snack-tussendoortje zo nu en dan. Bekijk het hier
Meer info
Waarom is het zo belangrijk voor leerlingen om te ontdekken wat ze belangrijk vinden? En hoe draagt dit bij tot hun geluk? Je leest het hier
Bronnen
Gebaseerd op Mindfulness-meditatie instructies, uit de cursus Mindfulness Based Cognitive Therapy:
https://www.google.com/url?q=https://www.gerschurink.nl/webyep-system/program/download.php?FILENAME%3D23-5-at-bijlage.pdf%26ORG_FILENAME%3DMeditatie-Instructies-voor-trainingen.pdf&sa=D&source=editors&ust=1628686918219139&usg=AOvVaw2SZ6stO-b-OG9psmq0jWCF