Oranje bol Tekengebied 1 kopie
We zijn vindingrijk

Creatief alternatief

Denk eens wat zot

De leerlingen leren

  • ... flexibel zijn en zich aanpassen aan veranderlijke situaties.

  • … vindingrijk en oplossingsgericht omgaan met (dagdagelijkse) situaties.

  • … kijken vanuit mogelijkheden, en niet vanuit beperkingen.

Duiding

In de methodiek ‘Creatief alternatief’ gebruiken we huis-tuin-en-keukenvoorwerpen om het creatieve denken van de leerlingen te stimuleren: we tonen een voorwerp en vragen wat je er allemaal mee kan doen. Bijvoorbeeld: een lepel. Je kan er soep mee eten, maar ook gitaar mee spelen, nootjes mee katapulteren, ….

Hoe vaker leerlingen nadenken over alternatieven, hoe creatiever ze leren denken. En laat dat nu net goed van pas komen wanneer er problemen of moeilijkheden opduiken. Daarom is flexibel denken een belangrijke vaardigheid om te bouwen aan hun geluk!

Duur

max 15 min

Aard

creatief | reflectie

Doelgroep

Lager onderwijs

Werkwijze / stappenplan / omschrijving

1

Waar dient dit voorwerp voor?

Bereid je klas voor:

“We gaan eens even iets helemaal anders doen. Jullie hebben er niets voor nodig, buiten jullie hoofd. Ik ga zo meteen een voorwerp tonen en ik zou graag van jullie horen waar dat voorwerp voor dient. Steek wel telkens jullie vinger op, zodat we niet door elkaar gaan roepen.”

Toon (een afbeelding van) het voorwerp: “Waar dient dit voor?”

Mogelijke voorwerpen zijn:

  • Een spons

  • Een vork

  • Een post-it

  • Een pen

  • Een blad papier

  • Een hoed

2

‘Out of the box’-denken

In het geval van de spons krijg je waarschijnlijk antwoorden als: “Om mee te kuisen”, “Om een pan uit te kuisen”, “Om te schrobben”, …

Ga hier in mee en vraag: “Wat kan je hier nog zoal mee kuisen?”.

Wie weet krijg je al wat verrassende antwoorden, maar écht creatief en out of the box zijn ze nog niet. We zijn namelijk nog steeds hetzelfde aan het doen met de spons: ze in het water aan het dompelen, zeep erop en iets poetsen.

Wakker het creatief denken verder aan: “Waar kan het voorwerp nog voor dienen? Wat zou je er nog mee kunnen doen? Zou ik er ook … mee kunnen doen?”

Haak in op de antwoorden en bekrachtig gekke, creatieve vondsten met je enthousiasme: “Ja! Een spons kan ook stempel met verf zijn!” of “Ja, je kan een hele zachte muur bouwen met allemaal sponsjes!”

3

Nabespreking

Leg uit wat er net is gebeurd:

“Eerst konden we helemaal niet zo’n speciale dingen bedenken. De spons diende om te kuisen, maar als we verder nadachten en creatief werden, kwamen we op de zotste ideeën!

Dat betekent dat het eerste idee of antwoord niet altijd het beste of het interessantste is.

Door na te denken en vooral door op een andere manier te durven denken, komen we vaak tot betere oplossingen. Dat heet omdenken.

Omdenken kan je doen om tot creatieve oplossingen te komen, maar kan je ook doen bij moeilijke momenten of tegenslagen.”

Pols bij de klas of ze het helemaal begrijpen:

  • Is je eerste idee vaak het beste?

  • Wat kan je doen om tot coole ideeën te komen?

  • Wat is omdenken?

  • Wat is een mooi voorbeeld van een tegenslag omdenken?

4

Meer creatieve alternatieven in de klas?

Blijf je klas herinneren aan “de spons”. Enkele opties zijn:

  • Maak er een terugkerend spel van dat jullie (bijvoorbeeld) iedere donderdag spelen na de middagpauze. Iedere week kiest een andere leerling een voorwerp uit.

  • Speel het in groep en laat iedereen om de beurt een alternatief zeggen.

  • Maak er een klein wedstrijdje van en geef iedereen apart 1 minuut de tijd om zoveel mogelijk zaken op te schrijven.

  • Of bedenk zelf iets creatiefs 😊.

Hou vooral de doelstelling in het achterhoofd: de blik verruimen en het creatieve brein stimuleren.

Routines, zonder sleur!

Benieuwd hoe je deze (en andere) Happy Snack kan verankeren in je werking? We ontwikkelden verschillende inspirerende ideeën die je helpen om een gewoonte te maken van een gezond Happy Snack-tussendoortje zo nu en dan. Bekijk het hier

Meer info

Waarom is het zo belangrijk voor leerlingen om te ontdekken wat ze belangrijk vinden? En hoe draagt dit bij tot hun geluk? Je leest het hier