Oranje bol Tekengebied 1 kopie
We pakken ook het moeilijke aan

Donkere gedachten kaartspel

Je bent niet alleen

De leerlingen leren

  • ... negatieve emoties en stress erkennen en herkaderen.

  • ... een gepaste strategie kiezen bij negatieve emoties en stress.

  • ... negatieve emoties en stress aanpakken.

Duiding

Met de methodiek ‘‘Donkere gedachten’-kaartspel’ maken leerlingen ook het moeilijke bespreekbaar. Denk maar aan eenzaamheid, stress, geen blijf weten met jezelf. Vaak denken ze dat ze de enigen zijn die dit doormaken, maar niks is minder waar!

Al doende leren de leerlingen dat ze niet alleen staan met hun gevoel en dat praten over moeilijke emoties kan opluchten. Zo leren ze negatieve emoties en stress een plaats geven en aanpakken: dat zijn belangrijke vaardigheden om te bouwen aan hun geluk!

Duur

meer dan 30 min

Aard

reflectie

Doelgroep

Secundair onderwijs

Werkwijze / stappenplan / omschrijving

1

De gespreksstarters

Het ‘Donkere gedachten’-kaartspel bestaat uit 38 vragen. Deze vragen kan je gebruiken als ‘gespreksstarters’, om met elkaar te praten over hoe het met je gaat. De gespreksstarters kan je hier downloaden.

2

Spelregels

Leg uit dat jullie het kaartspel gaan spelen, maar dat enkele spelregels belangrijk zijn zodat iedereen zich goed voelt tijdens en na het spel:

  • Er bestaan geen juiste of foute antwoorden, zolang het gesprek open en respectvol verloopt.

  • Je mag heel kort antwoorden, maar ook een heel verhaal erbij vertellen.

  • Iedereen mag antwoorden, maar je bent nooit verplicht.

  • Je mag enkel praten als je de praatstok in handen hebt.

3

Kies een kaartje

Creëer één of meerdere cirkels met stoelen (naargelang de groepsgrootte). Laat de leerlingen plaatsnemen op de stoelen. Leg het spel kaarten in het midden van de cirkel met de vragen bedekt.

Eén leerling per cirkel neemt de praatstok (dat kan gewoon een flesje water of een stylo zijn, al houden we jullie natuurlijk niet tegen om een heel creatieve, superdeluxe praatstok te maken). Met de praatstok in de hand gaat hij/zij naar de kaarten toe, kiest er één uit en leest de vraag luidop voor aan de groep.

Tip: laat de vraag even binnenkomen bij de leerlingen door een minuutje pauze in te lassen. De leerlingen zwijgen gedurende dit moment.

Na wat bedenktijd mag de leerling met de praatstok de vraag zelf beantwoorden of de praatstok doorgeven aan een klasgenoot. Als hij/zij het antwoord wil delen, neemt hij/zij het woord. Indien niet, geeft hij/zij de praatstok door aan een andere leerling. De praatstok kan enkele keren worden doorgegeven per vraag.

Herhaal dit voor de andere vragen.

4

Klasgesprek

Licht op het einde van het ‘Donkere gedachten’-kaartspel nog even toe waarom jullie dit doen met de klas: het is belangrijk om de klas niet enkel te zien als een plek voor grappen en grollen, maar ook om moeilijkere onderwerpen en thema’s zoals ‘mentaal welzijn’ bespreekbaar te maken.

Geef nadien ook mee aan de leerlingen waar ze terecht kunnen op school (leraar, leerlingbegeleider, CLB, …) als ze met iets blijven zitten. Ook het aanbod buiten de school kan je op dit moment bekend maken. Op watwat.be/hulp vind je een lijst met diverse hulporganisaties voor jongeren.

Tip: je kan de leerlingbegeleider op voorhand vertellen dat je dit spel gaat spelen. Eventueel kan zij/hij nadien hun werking komen uitleggen aan de leerlingen. Dit kan de drempel naar hulp verlagen.

Varianten en verwanten

Het kaartspel kan in kleinere groepjes gespeeld worden.

Routines, zonder sleur!

Benieuwd hoe je deze (en andere) Happy Snack kan verankeren in je werking? We ontwikkelden verschillende inspirerende ideeën die je helpen om een gewoonte te maken van een gezond Happy Snack-tussendoortje zo nu en dan. Bekijk het hier

Meer info

Waarom is het zo belangrijk voor leerlingen om te ontdekken wat ze belangrijk vinden? En hoe draagt dit bij tot hun geluk? Je leest het hier

Bronnen

Dit kaartspel is ontwikkeld door WatWat, Awel, Zelfmoord1813 en het Vlaams Instituut Gezond Leven. Meer informatie is te vinden via WatWat.