Energie 4x
We tanken energie

Energiepins

Energetische verkooppraatjes

De leerlingen leren

  • ... ontdekken welke ervaringen energie geven.

  • ... energie halen uit hun interesses en nieuwsgierigheid.

  • ... een evenwicht bewaken tussen energiegevers en -nemers.

Duiding

Met de methodiek ‘Energiepins’ wanen de leerlingen zich even medewerker in een creatief communicatiebureau. Hun opdracht? Creatieve slogans en visuals ontwikkelen om op een simpele manier op te laden en te ontspannen.

Op deze laagdrempelige manier ontdekken leerlingen welke ervaringen energie geven en worden ze aangemoedigd om deze ook echt uit te voeren. De kunst van gezond ontspannen is een belangrijke vaardigheid om te bouwen aan hun geluk!

Duur

meer dan 30 min

Aard

creatief

Doelgroep

Secundair onderwijs

Werkwijze / stappenplan / omschrijving

1

Energizers

Start de les met een kleine energizer. Je kan inspiratie halen uit de activiteitenlijst op NokNok: https://www.noknok.be/jeugdbewegingen.

Leg uit aan de leerlingen dat verschillende zaken hun energieniveau kunnen boosten: een enthousiaste reactie, een plotse verrassing, een nieuwe passie, een tegenslag die aanmoedigt om door te zetten, … Het lijstje is eindeloos.

Laat de leerlingen even nadenken over wat hun energie een boost kan geven.

2

Op onderzoek

Schrijf deze zin op bord: “Van … krijg je vleugels!”. Laat de leerlingen aanvullen. Ze zullen waarschijnlijk heel snel ‘Red Bull’ roepen, maar dat is niet erg. Dit is enkel een opstapje naar de volgende oefening.

Vertel dat dit inderdaad de verkoopslogan is van Red Bull, maar dat er heel wat andere zaken zijn die energie geven (en dan heb je het niet over energiedrankjes en dergelijke). Welke simpele activiteiten ontspannen je? Wat laadt je op? Waar krijg je energie van?

Vraag aan de leerlingen om in groepen van drie online te zoeken naar wat energie kan geven. Ze maken een lijst van tien activiteiten die mensen kracht en energie kunnen geven. Ze noteren die op een blad.

Overloop klassikaal de energiegevers van de verschillende groepjes. Laat elk groepje een favoriete activiteit kiezen.

Tip: de oefening is interessanter als elk groepje een andere activiteit kiest.

3

Creatief bureau

Laat de leerlingen vervolgens creatief aan de slag gaan.

Neem hen mee in volgend verhaal: “Stel je voor … je werkt bij een creatief communicatiebureau en je krijgt de opdracht van je baas om voor de gekozen activiteit een korte, maar krachtige slogan te maken die jongeren aanzet om dit meer te doen. Welke slogan zou je ontwikkelen?” Elk trio brainstormt over enkele slogans.

Ga vervolgens verder met je verhaal: “Je baas komt binnen in je bureau en zegt dat je de slogan op een mooi versierde pin moet schrijven. Hoe ziet de pin er uit?”. Laat elk trio opnieuw creatief aan de slag gaan met de slogan en een ontwerp maken voor de pin (zie bijlage voor inspiratie).

Tip: je kan de leerlingen ook zelf de keuze laten: welke communicatiedrager gaan ze gebruiken om jongeren te overtuigen om de activiteit uit te voeren?

4

Pitch

Laat elk trio om de beurt hun pin, slogan en ontspanningsactiviteit pitchen. Een pitch is een toelichting van maximum 1 minuut die als doel heeft om te overtuigen of te verkopen. Geef de leerlingen voldoende voorbereidingstijd om hun pitch strak te krijgen.

Laat elk groepje aan het woord en bespreek vervolgens klassikaal:

  • Welk groepje kon het meest overtuigen?

  • Welke activiteit zou je graag vandaag/deze week nog doen?

  • Neem jij altijd voldoende tijd om op te laden? Wat houdt je soms tegen?

Tip: zijn de leerlingen helemaal wild van één of meerdere pins? Laat hen deze ook echt ontwikkelen voor hun klasgenoten.

Routines, zonder sleur!

Benieuwd hoe je deze (en andere) Happy Snack kan verankeren in je werking? We ontwikkelden verschillende inspirerende ideeën die je helpen om een gewoonte te maken van een gezond Happy Snack-tussendoortje zo nu en dan. Bekijk het hier

Meer info

Waarom is het zo belangrijk voor leerlingen om te ontdekken wat ze belangrijk vinden? En hoe draagt dit bij tot hun geluk? Je leest het hier