Oranje bol Tekengebied 1 kopie
We durven te mislukken

Experimenteren met fouten

Missen = menselijk

De leerlingen leren

  • ... risico's nemen en fouten durven maken.

  • ... aanvaarden dat iets fout loopt.

  • ... fouten te gebruiken om opnieuw uit te leren.

Duiding

Met de methodiek ‘Experimenteren met fouten’ worden leerlingen beloond wanneer ze de mist in gaan. Zo breng je op een ludieke manier het gesprek over ‘durven falen’ op gang.

Al doende ontdekken de leerlingen dat fouten maken niet noodzakelijk slecht is, tenminste áls je ze gebruikt om eruit te leren: een belangrijke vaardigheid om te bouwen aan hun geluk!

Duur

15 min - 30 min

Aard

beleven

Doelgroep

Lager onderwijs

Werkwijze / stappenplan / omschrijving

1

Fouten maken = menselijk

Leg uit dat ‘missen’ of ‘fouten maken’ gewoon menselijk is. We maken allemaal fouten en dat is niet erg. Ook al weten we dat, toch zijn we bang om fouten te maken. In deze activiteit gaan we bewust fouten maken.

2

Hoekenwerk

Voorzie vier hoeken waar de leerlingen iets zullen voorbereiden. Stel de vier hoeken voor aan de klas en laat de leerlingen kiezen wat ze willen uitwerken:

  • Hoek 1 — de foutquiz: maak drie quizvragen met vier antwoordmogelijkheden..

  • Hoek 2 — het onhandigheidsparcours: maak in de gang of op de speelplaats een erg eenvoudig behendigheidsparcours.

  • Hoek 3 — onduidelijk uitbeelden: maak zes kaartjes met voorwerpen op die de anderen zullen moeten uitbeelden.

  • hoek 4 — spelletjes: zoek een spelletje uit de klas dat niet lang duurt en waar je fouten in kan maken.

3

De laagste score

Verdeel de klas in groepjes van vier leerlingen. In elk groepje zal iemand deelnemen aan de opdrachten. Ze moeten zo weinig mogelijk punten halen, dus zo veel mogelijk fouten maken en de mist ingaan.

  • De foutquiz: één iemand van elke groep doet mee en kiest een van de vier antwoorden; dit moet een fout antwoord zijn.

  • Onhandigheidsparcours: iemand van elke groep legt het parcours onhandig af en mag niet eindigen.

  • Onduidelijk uitbeelden: iemand van de groep mag gedurende 30 seconden een voorwerp uitbeelden (kaartje). Het moet onduidelijk zijn, zodat niemand het kan raden.

  • Spelletje: de vierde speler speelt mee in het spel maar zorgt ervoor dat hij kan verliezen.

Welk groepje eindigt met de minste punten?

4

Hoe voelt het?

Pols bij de leerlingen hoe ze de opdrachten beleefd hebben. Stel volgende vragen:

  • Wat vonden ze grappig aan het bewust fouten maken?

  • Was het moeilijk of makkelijk?

  • Is fouten maken ook leuk in het echte leven? Waarom wel of niet?

  • Wat kan ‘fouten maken’ je opleveren? Wat is er goed aan ‘fouten leren maken’?

  • ...

Nodig de leerlingen uit om fouten maken te zien als iets positiefs. Niet om opzettelijk te doen, maar wel om uit te leren.

Routines, zonder sleur!

Benieuwd hoe je deze (en andere) Happy Snack kan verankeren in je werking? We ontwikkelden verschillende inspirerende ideeën die je helpen om een gewoonte te maken van een gezond Happy Snack-tussendoortje zo nu en dan. Bekijk het hier

Meer info

Waarom is het zo belangrijk voor leerlingen om te ontdekken wat ze belangrijk vinden? En hoe draagt dit bij tot hun geluk? Je leest het hier