Betekenis 4x
We betekenen iets voor anderen

Geheime RAK'kers

Sympathiek in ‘t geniep

De leerlingen leren

  • ... reflecteren over wat ze voor anderen (kunnen) betekenen.

  • ... klasgenoten ondersteunen.

  • ... zich vrijwillig inzetten voor anderen.

Duiding

Random Acts of Kindness zijn (kleine) onbaatzuchtige daden waarmee je iets voor anderen betekent. Dat doet zowel de uitvoerder als de ontvanger deugd.

Met de methodiek ‘Geheime RAK’kers’ doen leerlingen stiekem deze onbaatzuchtige daden en is het de opdracht om niet ontmaskerd te worden.

Zo ontdekken ze hoe het voelt om zich belangeloos in te zetten voor anderen: een belangrijke vaardigheid om te bouwen aan hun geluk!

Duur

15 min - 30 min

Aard

beleven | reflectie

Doelgroep

Lager onderwijs | Secundair onderwijs

Werkwijze / stappenplan / omschrijving

1

Introduceer het concept RAK

Start een kort klasgesprek over zich vrijwillig inzetten voor anderen:

  • Hoe kun je dat doen?

  • Waarom zou je dat doen?

  • Welke ervaringen hebben de leerlingen (zowel in het bieden als het ontvangen van hulp)?

  • Hoe voelde dat?

2

Duid de geheime RAK-partners aan

Alle leerlingen schrijven hun naam op een briefje. Verzamel de briefjes (in een zak, doos, hoed …) en laat iedereen een naam trekken. Voor de persoon die ze getrokken hebben, gaan ze deze week in ‘t geniep extra lief of hulpvaardig zijn, of gewoonweg die persoon blij maken.

Tip: wanneer een leerling zijn of haar eigen naam op het briefje vindt, mag deze uiteraard een nieuwe naam trekken. Laat verder het lot beslissen, zodat de leerlingen niet enkel voor de beste vriend(in) kiezen.

3

Bedenk RAK’ties

Nu iedereen weet wie hun doelwit is, kunnen ze al wat concreter nadenken over de vriendelijke acties die ze de komende week kunnen stellen. Vraag hen om minstens 10 opties te bedenken en neer te schrijven.

Hier alvast wat inspiratie:

  • Een compliment geven.

  • De deur openhouden.

  • Een (anoniem) lief kaartje in de boekentas stoppen.

  • Dankbaarheid uitspreken.

  • Een lekkernij delen.

  • Spontaan hulp aanbieden bij een schooltaak.

  • ...

4

Vriendelijkheid alom

Je kan de leerlingen vragen om een lijstje met hun acties bij te houden: wat hebben ze gedaan en wanneer? En andersom: zijn er dingen die ze hebben opgemerkt? Wie verdenken ze?

Tip: maak de vergelijking met de ‘mollenboekjes’ uit De Mol (maar dan positief).

5

De onthulling

Op het einde van de week onthult iedereen zijn identiteit: wie zette zich in voor wie?

Sluit af met een klassikaal momentje:

  • Hoe was dat om mensen blij te maken?

  • Hoe was het om zelf in de bloemetjes gezet te worden?

  • Wat waren de meest onverwachte en/of creatieve acties?

  • Was het duidelijk wie jou geheime RAK’ker was?

  • Hoe kunnen jullie vaker onbaatzuchtig zijn voor mekaar?

Varianten en verwanten

Koppel er een extra spelelement aan vast door ook een ‘mol’ aan te duiden. Hij of zij brengt de rest in verwarring door zich voor verschillende personen in te zetten. Op het einde van de week wordt dan geraden wie de mol was. Maar let op: iedereen kan zich voordoen als mol ...

Pimento ontwikkelde het RAKATTACK! werkboek, boordevol ideeën rond Random Acts of Kindness.

In deze video -opgenomen in kader van Expeditie Geluk- legt Ketnet-wrapper Sander een alternatieve vorm van de opdracht voor jullie uit!

Routines, zonder sleur!

Benieuwd hoe je deze (en andere) Happy Snack kan verankeren in je werking? We ontwikkelden verschillende inspirerende ideeën die je helpen om een gewoonte te maken van een gezond Happy Snack-tussendoortje zo nu en dan. Bekijk het hier

Meer info

Waarom is het zo belangrijk voor leerlingen om te ontdekken wat ze belangrijk vinden? En hoe draagt dit bij tot hun geluk? Je leest het hier

Bronnen

Dé organisatie die zich inzet voor onbaatzuchtige daden is de Random Acts of Kindness Foundation.