Trots 4x
We geloven in onszelf

Happy Code

Kraak je eigen code

De leerlingen leren

  • ... positief naar zichzelf te kijken.

  • ... hun eigen sterktes te waarderen en in te zetten.

  • … te vertrouwen op hun eigen groeikracht.

Duiding

Met de methodiek ‘Happy Code’ vullen leerlingen een korte test in die hen inzicht geeft in hun sterke eigenschappen.

Door nadien hierover van gedachten te wisselen met hun klasgenoten, leren ze hun eigen sterke punten benoemen, (h)erkennen en waarderen. Dit is een belangrijke vaardigheid om te bouwen aan hun geluk!

Duur

15 min - 30 min

Aard

reflectie

Doelgroep

Secundair onderwijs

Werkwijze / stappenplan / omschrijving

1

Een test als huiswerk

Laat de leerlingen de Happy Code-test thuis invullen. Hiermee ontcijferen ze hun primaire ‘ikken’.

In totaal zijn er 20 codes of primaire ‘ikken’. Elke code heeft een korte beschrijving en een kenmerk, zoals ‘ondernemend’ of ‘nieuwsgierig’.

Geef de leerlingen de opdracht om thuis op het werkblad de uitkomst van de test te noteren en de bijbehorende vragen in te vullen.

2

Welke codes in de klas?

Laat de leerlingen kriskras door het lokaal lopen met hun blad met de 3 codes in de hand. Geef hen de opdracht om op zoek te gaan een medeleerling die exact dezelfde 3 codes heeft. Als ze die hebben gevonden, roepen ze BINGO!

Heeft niemand 3 dezelfde codes? Geef dan de opdracht om op zoek te gaan naar de klasgenoot met 2 dezelfde codes.

Ga verder tot iedereen minstens één persoon heeft gevonden met dezelfde code. In deze laatste fase mogen ze ook aansluiten bij bestaande duo’s.

3

Uitwisseling in kleine groepjes

Laat de leerlingen in kleine groepjes deze vragen aan elkaar stellen:

  • Op welke manier zie je dat deze code goed bij jullie past? Hoe merk je dat bij jezelf en bij je klasgenoten?

  • Wat zijn de sterktes van onze code? Wat kan je er allemaal mee doen?

  • Wat zou dit voor jou kunnen betekenen voor de toekomst? Bijvoorbeeld als je zoekt naar een nieuwe hobby, een nieuwe studierichting, een job, een partner om een groepswerk mee te doen, …

4

Meer uitwisseling

Herhaal de uitwisseling met andere codes en een andere samenstelling van leerlingen. Stel met andere woorden nieuwe groepen samen.

Tip: spreid de uitwisselmomenten overheen de maand. Zo blijft het actueel en wordt het niet te zwaar voor één lesuur.

Varianten en verwanten

Er zijn diverse testen die je je leerlingen kan laten invullen. De Happy Code is een korte en krachtige test, maar als je leerlingen een grotere aandachtsspanne hebben, kan je deze methodiek ook proberen met andere testen zoals:

Routines, zonder sleur!

Benieuwd hoe je deze (en andere) Happy Snack kan verankeren in je werking? We ontwikkelden verschillende inspirerende ideeën die je helpen om een gewoonte te maken van een gezond Happy Snack-tussendoortje zo nu en dan. Bekijk het hier

Meer info

Waarom is het zo belangrijk voor leerlingen om te ontdekken wat ze belangrijk vinden? En hoe draagt dit bij tot hun geluk? Je leest het hier

Bronnen

Happy Code is een test ontwikkeld door NJR (Vereniging Nationale Jeugdraad Nederland).