Oranje bol Tekengebied 1 kopie
We durven te mislukken

Inspirerende quotes

Ik maak fouten en fouten maken mij

De leerlingen leren

  • ... risico's nemen en fouten durven maken.

  • ... aanvaarden dat iets fout loopt.

  • ... fouten te gebruiken om opnieuw uit te leren.

Duiding

Met de methodiek ‘Inspirerende quotes’ laat je leerlingen kort stilstaan bij enkele quotes over fouten maken: welke is hun favoriet? En wat is hun eigen ervaring met fouten maken?

Al doende voelen ze aan dat fouten maken best oké is en dat je fouten kan gebruiken in je eigen voordeel: om er iets uit te leren. Met deze vaardigheden op zak help je leerlingen bouwen aan hun geluk!

Duur

max 15 min

Aard

reflectie

Doelgroep

Secundair onderwijs

Werkwijze / stappenplan / omschrijving

1

Een quote

Vertel aan de klas dat je de komende 15 minuten even gaat uitwijden over ‘fouten durven maken’. Projecteer vervolgens een aantal quotes op het bord en laat de leerlingen stemmen op de quote die hen het meest inspireert.

Op de eerste pagina van de bijlage vind je enkele voorbeelden.

2

Enkele vragen

Geef aan de leerlingen het werkblad (zie pagina 2 van de bijlage) waarin ze aan het denken worden gezet rond falen en fouten maken.

3

Ervaringen delen

Verdeel de klas in groepen van max. 4 leerlingen. Laat de leerlingen (die dat willen) in de kleine groepen hun ervaringen en inzichten delen met elkaar. Ze bespreken kort wat ze hebben ingevuld op het werkblad.

Tip: nodig je leerlingen uit om zich kwetsbaar op te stellen. Iedereen maakt fouten, en dat is oké, want dat is menselijk.

4

Terugblik

Vraag aan de leerlingen wat de belangrijkste inzichten zijn uit deze oefening: wat neem je hieruit mee?

Hang de quote op in het lokaal. Of geef de leerlingen als opdracht om die vooraan in hun agenda te noteren.

Tip: verwijs in de volgende lessen opnieuw naar deze oefening en quote wanneer een leerling zichzelf voor het hoofd stoot wanneer hij/zij een fout maakt.

Varianten en verwanten

Neem zeker ook eens een kijkje naar de methodiek ‘zichtbare groei’. Daarbij krijgen leerlingen een groeimindset aangeleerd: iets wat ook helpt om fouten te durven maken!

Routines, zonder sleur!

Benieuwd hoe je deze (en andere) Happy Snack kan verankeren in je werking? We ontwikkelden verschillende inspirerende ideeën die je helpen om een gewoonte te maken van een gezond Happy Snack-tussendoortje zo nu en dan. Bekijk het hier

Meer info

Waarom is het zo belangrijk voor leerlingen om te ontdekken wat ze belangrijk vinden? En hoe draagt dit bij tot hun geluk? Je leest het hier