Oranje bol Tekengebied 1 kopie
We durven te mislukken

Zichtbare groei

Van toen naar nu

De leerlingen leren

  • ... risico's nemen en fouten durven maken.

  • ... aanvaarden dat iets fout loopt.

  • ... fouten te gebruiken om opnieuw uit te leren.

Duiding

De methodiek ‘Zichtbare groei’ helpt leerlingen stil te staan bij zaken - groot of klein - waarin zij gegroeid zijn: is de band met hun broer/zus verbeterd? Kunnen ze nu beter voetballen dan vroeger?

Stilstaan bij persoonlijke groei (en de weg daarheen!) helpt de leerlingen om te aanvaarden dat niet alles van een leien dakje loopt. Soms gaat het mis, maar dat is niet het einde van de wereld. Ze kunnen hun fouten gebruiken om eruit te leren: een belangrijke vaardigheid om te bouwen aan hun geluk!

Duur

15 min - 30 min

Aard

reflectie

Doelgroep

Lager onderwijs

Werkwijze / stappenplan / omschrijving

1

Een eigen voorbeeld

Vraag aan de leerlingen als voorbereiding op deze opdracht om thuis een voorbeeld te bedenken (en daarbij iets te verzamelen) van iets waarin ze gegroeid zijn. Het gaat over iets dat ze nu goed kunnen - of waar ze misschien zelfs in uitblinken - maar waar ze als beginner echt moeite mee hadden.

Enkele voorbeelden:

  • leren piano spelen (eerste keren was moeilijk, nu gaat het vlotter)

  • fietsen (foto’s van eerste fietsje, nu een vlotte fietser)

  • tekeningen (kleutertekeningen en tekeningen van nu)

  • samen spelen met broer of zus (vroeger altijd ruzie, maar nu lukt dat wel)

  • spruitjes eten (eerst vond je dat heel vies, en nu eet je het wel op (als het écht moet)

Geef de opdracht om minstens drie dingen te verzamelen: hoe het begon (start), een eerste vordering en wat ze nu kunnen. Dat kunnen zowel voorwerpen, tekeningen, video’s, foto’s, tijdschriftknipsels, … zijn.

2

Tentoonstelling

Vraag aan elke leerling om een tentoonstelling te maken op hun tafel. Bij het object schrijven ze, net zoals in een museum, een kort tekstje: wat deden ze op dat moment? Hoe was dat? Hoe zijn ze gegroeid?

3

Pluimen geven

Verdeel de klas in twee helften. De eerste helft staat bij de tentoonstelling om uitleg te geven, de andere helft zijn bezoekers die aandachtig rondkijken en vragen stellen.

Geef aan elke bezoeker twee pluimen. Ze mogen die uitdelen om uit te drukken: ‘Wat fijn om te zien dat je zo gegroeid bent’.

Daarna is de andere groep aan de beurt en mogen de nieuwe bezoekers pluimen uitdelen.

Tip: zorg ervoor dat er overal wel een pluim ligt. Neem zelf voldoende pluimen mee om je appreciatie te uiten. Geef eventueel een maximum aantal pluimen (bv. 3) die bij hetzelfde werk mogen liggen.

4

Growie

Hou een klasgesprek met de leerlingen over groeien en beter worden in iets: dat is tof en geeft energie, maar het vraagt ook heel wat inzet en doorzettingsvermogen. En soms, zelfs met de grootste inzet, loopt het niet van een leien dakje: dat hoort er nu eenmaal bij. Soms moeten ze fouten (durven) maken en hieruit leren. Stel volgende vragen:

  • Welke fouten hebben jullie gemaakt tijdens het proces?

  • Hoe voelde dat?

  • Ben je terug opgestaan?

  • Wat neem je eruit mee?

Tip: je kan een voorbeeld geven van topsporters. Nina Derwael bijvoorbeeld. Zij won in 2021 goud op de Olympische Spelen, maar ook haar parcours liep niet van een leien dakje. Zij heeft heel hard moeten trainen. En soms werkte alles tegen (blessures, stress, moe zijn, niet gefocust genoeg, …) en zag ze het niet meer zitten, maar ze had een sterk team rondom haar en ze bleef doorzetten. Zo werd ze elk jaar beter en beter!

Sluit deze oefening af met één van volgende video’s van schattige growies:

Routines, zonder sleur!

Benieuwd hoe je deze (en andere) Happy Snack kan verankeren in je werking? We ontwikkelden verschillende inspirerende ideeën die je helpen om een gewoonte te maken van een gezond Happy Snack-tussendoortje zo nu en dan. Bekijk het hier

Meer info

Waarom is het zo belangrijk voor leerlingen om te ontdekken wat ze belangrijk vinden? En hoe draagt dit bij tot hun geluk? Je leest het hier