Loslaten 4x
We kunnen loslaten

Loslaatmantra's

Bescherm je gedachten

De leerlingen leren

  • ... aandacht hebben voor hun gevoelens en gedachten.

  • ... gevoelens en gedachten erkennen.

  • ... gevoelens en gedachten gewoon laten 'zijn'.

Duiding

Met de methodiek ‘Loslaatmantra’s’ leren de leerlingen het positieve effect van mantra’s kennen. Ze denken niet enkel na over wat een mantra is, maar experimenteren zelf ook met verschillende mantra’s. Welke is hun favoriet?

Al doende leren de leerlingen hoe het voelt om niet in hun gedachten verstrengeld te raken, maar om ze net los te laten. Dit is een belangrijke vaardigheid om te bouwen aan hun geluk!

Duur

15 min - 30 min

Aard

beleven

Doelgroep

Lager onderwijs

Werkwijze / stappenplan / omschrijving

1

Mantra, wasda?

Introduceer deze methodiek door kort even stil te staan bij de term ‘mantra’. Wat is dat nu eigenlijk? Laat de leerlingen even raden en geef hen vervolgens de juiste uitleg:

Mantra’s zijn zinnen, woorden, gedichten, spreuken, gebeden, … die al duizenden jaren worden gezongen, gezegd of gedacht. Ze komen uit India en stammen af van een eeuwenoude taal: het Sanskriet. In het Sanskriet betekende ‘man’ gedachten en ‘tra’ bescherming. Een mantra betekent dus ‘dat wat onze gedachten beschermt’. Het helpt je namelijk om alles op een rijtje te zetten, om je te focussen en om rust te creëren in je leven. Mantra’s helpen met andere woorden om je gedachten erkennen, een plekje te geven of ze los te laten. Daarom kunnen ze je helpen om je goed (of beter) in je vel te voelen!

2

Experimenteren met mantra’s

In deze les gaan jullie experimenteren met mantra’s! Geef de opdracht aan alle leerlingen om recht te staan naast hun bank. Heb je meer ruimte? Laat de leerlingen een cirkel vormen, zodat ze elkaar kunnen zien en vrijer kunnen bewegen.

Op de website van schooltv.nl/programma/rechill vind je verschillende video’s waarin Akwasi je leerlingen uitlegt wat er met hun lichaam gebeurt als ze stress hebben, bang zijn, piekeren, … Op het einde van de video’s volgt steeds een mantra dat hij de leerlingen aanleert. Doe mee met je klas!

Kies samen met de klas de situatie en het mantra dat jullie willen aanleren. Welke wordt het? De ‘bibber-mantra’, de ‘kak het uit-mantra’ of is de ‘gewoon doen mantra’ meer iets voor je klas?

Tip: we houden je niet tegen om ze allemaal te proberen. Of, nog beter, om jullie eigen klasmantra te maken!

3

Wanneer gebruik je een mantra?

Blik samen met de klas terug op deze oefening:

  • Vond je dit tof om te doen?

  • Wanneer kun / zou je een mantra gebruiken?

  • Heb je zelf een eigen mantra (of zinnetje) dat je vaak herhaalt tegen jezelf? Indien niet, welke zou het dan zijn?

Routines, zonder sleur!

Benieuwd hoe je deze (en andere) Happy Snack kan verankeren in je werking? We ontwikkelden verschillende inspirerende ideeën die je helpen om een gewoonte te maken van een gezond Happy Snack-tussendoortje zo nu en dan. Bekijk het hier

Meer info

Waarom is het zo belangrijk voor leerlingen om te ontdekken wat ze belangrijk vinden? En hoe draagt dit bij tot hun geluk? Je leest het hier