Oranje bol Tekengebied 1 kopie
We durven te mislukken

Mijn superkluns

Omdat klunzen ook helden kunnen zijn

De leerlingen leren

  • ... risico's nemen en fouten durven maken.

  • ... aanvaarden dat iets fout loopt.

  • ... fouten te gebruiken om opnieuw uit te leren.

Duiding

Met de methodiek ‘Mijn superkluns’ laat je leerlingen op een creatieve manier filosoferen over de voordelen van stuntelen en fouten maken.

Perfectie is niet enkel onhaalbaar, het is ook saai. Klunzen, zoals Mister Bean, tonen dat stuntelen ook waardevol en leerrijk kan zijn.

Door deze methodiek leren leerlingen moeilijke situaties ombuigen naar nieuwe mogelijkheden: een belangrijke vaardigheid om te bouwen aan hun geluk!

Duur

15 min - 30 min

Aard

creatief | reflectie

Doelgroep

Lager onderwijs

Werkwijze / stappenplan / omschrijving

1

Leer enkele klunzen kennen

Bekijk enkele filmpjes van notoire sympathieke klunzen zoals Mister Bean, Guust Flater, Mark Vertongen uit F.C. De Kampioenen of Donald Duck.

Tip: ‘Mr. Bean painting his house’ is een aanrader.

2

Filosofeer over klunzen

Bij personages als Mister Bean gaan de zaken (bijna) altijd mis. Fijn vinden ze dat niet, maar ongelukkig worden ze er niet van. Meer nog: ze gaan altijd op zoek naar nieuwe oplossingen!

Wat vinden je leerlingen van dit optimisme? Vinden ze dat logisch, goed, raar, bijzonder? Waarom?

3

Delen van bloopers

Bespreek klassikaal: wie van de klas is er ook soms een kluns?

Geef je leerlingen de kans om hun bloopers te delen. Stel volgende vragen:

  • Hoe was het voor hen om te mislukken?

  • Konden ze ook optimistisch blijven?

  • Hoe gingen ze op zoek naar nieuwe oplossingen?

Tip: deel ook eens een blooper van jezelf. Kinderen vinden het geruststellend om te horen dat volwassenen ook fouten maken.

4

Bedenk een eigen superkluns

Vergeet superhelden, hier zijn de superklunzen!

Vraag je leerlingen om een nieuw personage te bedenken: de ultieme, sympathieke kluns. Ook al loopt alles niet altijd op rolletjes, deze superkluns fietst toch door het leven!

Je kan hiervoor gebruikmaken van het werkblad in bijlage.

5

Stel de superklunzen voor

Elke leerling krijgt de tijd om zijn/haar superkluns voor te stellen aan de klas. Wat kunnen we van hen leren?

Routines, zonder sleur!

Benieuwd hoe je deze (en andere) Happy Snack kan verankeren in je werking? We ontwikkelden verschillende inspirerende ideeën die je helpen om een gewoonte te maken van een gezond Happy Snack-tussendoortje zo nu en dan. Bekijk het hier

Meer info

Waarom is het zo belangrijk voor leerlingen om te ontdekken wat ze belangrijk vinden? En hoe draagt dit bij tot hun geluk? Je leest het hier

Bronnen

Gebaseerd op de oefening ‘Vier je fouten’ van filosovaardig.