Motivatie 4x
We gaan voor onze doelen

Mind- en roadmapping

Orde in de chaos

De leerlingen leren

  • … haalbare en uitdagende (gezamenlijke en persoonlijke) doelen formuleren.

  • ... ambitieus en vol goesting doorzetten om hun doelen te realiseren.

  • ... hindernissen te nemen tijdens het werken aan hun doelen.

Duiding

Met de methodiek ‘Mind- en roadmapping’ maken leerlingen hun doelen concreet door ze op te delen in kleine stappen en ze in een logische volgorde te zetten. Omdat een groot doel wordt opgedeeld in kleinere subdoelen, lijkt dit haalbaarder. Dat geeft goesting om aan de slag te gaan en door te zetten.

Zo leren de jongeren persoonlijke doelen nastreven en volharden: een belangrijke vaardigheid om te bouwen aan hun geluk!

Duur

15 min - 30 min

Aard

reflectie

Doelgroep

Secundair onderwijs

Werkwijze / stappenplan / omschrijving

1

Start to ... mindmap

Vertel je leerlingen dat jullie op roadtrip gaan. Je hebt een eindbestemming in gedachten, maar moet onderweg kleine tussenstops maken om de finish te kunnen bereiken. Je gaat het met andere woorden hebben over doelen stellen, en de stappen die je onderneemt voor de eindmeet in zicht komt. Jullie gaan daarvoor twee technieken gebruiken: de mindmap en de roadmap.

Vraag je leerlingen om een blanco blad papier te nemen en in het midden een cirkel te tekenen. In het midden schrijven ze een taak of opdracht die ze ooit zullen moeten doen of een doel dat ze ooit zullen moeten nastreven, maar dat hen op dit moment nog niet haalbaar lijkt. Bijvoorbeeld: ze willen volgende maand een goede boekbespreking maken voor Nederlands, maar ze zijn er nog niet aan begonnen.

Tip: is het de eerste keer dat ze deze oefening doen? Hou het bij kortetermijndoelen die niet té groot zijn.

Geef de leerlingen de opdracht om rond de cirkel allerlei zaken op te schrijven waar ze aan denken en die ze daarvoor moeten doen. Bijvoorbeeld: een boek kiezen, ontlenen, lezen, samenvatten, powerpoint maken, …. Dit is de brainstormfase, er hoeft niet veel structuur in te zitten. Deze fase mag warrig en chaotisch verlopen.

Tip: moedig je leerlingen aan om in mogelijkheden te denken, niet in beperkingen.

2

Start to… roadmap

Ga over tot de volgende stap: de roadmap. Deze stap schept orde in de chaos. Deel de roadmap uit aan elke leerling.

Laat de leerlingen de datum van vandaag, hun doel en de deadline van hun doel noteren op de stippellijnen rechts op het blad (aan de finish).

Geef vervolgens de opdracht om te noteren welke (clusters van) tussenstappen ze moeten uitvoeren alvorens ze de finish kunnen halen. De taak die ze eerst moeten doen, noteren ze bij de start. Vervolgens bouwen ze verder naar de finish. Onder elke cluster van tussenstappen noteren ze een datum. Dit is hun deadline voor de tussenstap.

Tip: het helpt om achterstevoren te werken: van finish naar start. Dan weten ze zeker wanneer ze het best starten met de eerste stap.

Tip: adviseer om checkboxen voor de tussenstappen te zetten. Zo kunnen ze hun genomen stappen nadien afvinken. Dat werkt belonend!

3

Let’s do this!

Op basis van de roadmap hebben de leerlingen nu een kant-en-klaar actieplan om mee aan de slag te gaan.

Overloop klassikaal enkele actieplannen. Stel volgende vragen:

  • Heeft de mind- en roadmap je geholpen?

  • Zie je het nu meer, of net minder zitten?

  • Heb je het gevoel dat het je zal lukken om je doel te bereiken?

4

Terugkoppeling

Vraag de leerlingen na enkele weken hoe het gaat met hun roadmap:

  • Zitten ze nog op schema?

  • Welke moeilijkheden kwamen ze tegen?

  • Hebben ze de deadlines goed ingeschat? Waren ze haalbaar?

  • Zouden ze het plan nog wat willen bijsturen?

Voorzie ruimte om de roadmap bij te sturen op basis van hun ervaringen.

Routines, zonder sleur!

Benieuwd hoe je deze (en andere) Happy Snack kan verankeren in je werking? We ontwikkelden verschillende inspirerende ideeën die je helpen om een gewoonte te maken van een gezond Happy Snack-tussendoortje zo nu en dan. Bekijk het hier

Meer info

Waarom is het zo belangrijk voor leerlingen om te ontdekken wat ze belangrijk vinden? En hoe draagt dit bij tot hun geluk? Je leest het hier

Bronnen

Gevonden in succesplanner: https://www.succesplanner.com/Tools