Loslaten 4x
We kunnen loslaten

Music & Me

De kracht van muziek

De leerlingen leren

  • ... aandacht hebben voor hun gevoelens en gedachten.

  • ... gevoelens en gedachten erkennen.

  • ... gevoelens en gedachten gewoon laten 'zijn'.

Duiding

Met de methodiek ‘Music & Me’ hebben leerlingen aandacht voor de gevoelens en gedachten die muziek bij hen oproept.

Op deze manier leren ze hun eigen gevoelens en gedachten (h)erkennen, wat een essentiële stap is om ze ook te kunnen loslaten. Dit is een belangrijke vaardigheid om te bouwen aan hun geluk!

Duur

15 min - 30 min

Aard

beleven | reflectie

Doelgroep

Secundair onderwijs

Werkwijze / stappenplan / omschrijving

1

Op zoek naar muziek

Laat de leerlingen als huiswerkopdracht op zoek gaan naar een liedje dat betekenisvol is voor hen en dat een bepaalde emotie (positief of negatief) bij hen oproept. Bijvoorbeeld:

  • een bepaalde song waarop ze zich helemaal kunnen laten gaan.

  • een lied waarbij ze soms echt kunnen wenen.

  • een songtekst die precies verwoordt wat hij of zij eigenlijk ook graag zou willen zeggen.

  • een liedje dat hen helpt om zich beter te voelen.

Belangrijk is dat ze een liedje kiezen dat voor hen veel betekent om een dieperliggende reden en niet enkel “omdat ze het een goed nummer vinden”.

Vraag aan de leerlingen om de (YouTube-linken naar) liedjes door te sturen. En zet alle liedjes samen in een afspeellijst.

2

Welk lied past bij wie?

Laat een liedje horen. Vraag de leerlingen om echt goed te luisteren naar de tekst en het gevoel dat het lied oproept.

Stel volgende vragen:

  • Wie voelt emoties bij deze muziek?

  • Welke emoties voelen ze bij deze muziek?

  • Welke herinneringen roept het op?

  • Wie van de klas zou dit liedje gekozen hebben? Laat hen raden.

Tip: verspreid de liedjes over meerdere lesuren (bijvoorbeeld drie liedjes per keer). Zo kunnen de leerlingen zich blijven concentreren.

3

Het verhaal achter het lied

Werd het liedje aan de juiste persoon gekoppeld? Laat de leerling in kwestie vertellen waarom hij of zij dit liedje gekozen heeft.

4

Klasgesprek

Sluit de oefening af met een klasgesprek over het effect van muziek op emoties. Muziek kan namelijk helpen om emoties die je voelt (maar waar je niet steeds taal aan kunt geven) te (her)beleven en te benoemen.

  • Muziek kan emoties in het hier en nu versterken (denk bijvoorbeeld aan een begrafenis waar een droef liedje wordt gespeeld, of een feestje waar vrolijke muziek wordt gedraaid).

  • Muziek kan je terugbrengen naar fijne, maar ook minder fijne momenten in het verleden. Het kan emoties oproepen die je ooit hebt beleefd, en die je wil koesteren.

Muziek stelt je dus in staat om je eigen emoties beter te (h)erkennen. Dat zorgt ervoor dat:

  • je EQ (je emotionele intelligentie) stijgt.

  • je makkelijker kan beslissen om de emoties gewoon te laten ‘zijn’: je snapt ze beter, en kan ze dus ook makkelijker loslaten.

Routines, zonder sleur!

Benieuwd hoe je deze (en andere) Happy Snack kan verankeren in je werking? We ontwikkelden verschillende inspirerende ideeën die je helpen om een gewoonte te maken van een gezond Happy Snack-tussendoortje zo nu en dan. Bekijk het hier

Meer info

Waarom is het zo belangrijk voor leerlingen om te ontdekken wat ze belangrijk vinden? En hoe draagt dit bij tot hun geluk? Je leest het hier

Bronnen

Gebaseerd op de methodiek ‘Music & me’ uit het lespakket ‘Take Off’ van Te Gek!? & Eetexpert:
https://www.tegek.be/media/64cdc50704c08cbd93eaa396e94db41a/basispakket-1.pdf