Oranje bol Tekengebied 1 kopie
We zijn vindingrijk

Omdenkverhalen

Bekijk het eens helemaal anders

De leerlingen leren

  • ... flexibel zijn en zich aanpassen aan veranderlijke situaties.

  • … vindingrijk en oplossingsgericht omgaan met (dagdagelijkse) situaties.

  • … kijken vanuit mogelijkheden, en niet vanuit beperkingen.

Duiding

Met de methodiek ‘Omdenkverhalen’ leggen leerlingen elkaar enkele probleemstellingen voor. Ze moeten op zoek gaan naar creatieve oplossingen voor het probleem, zodat de moeilijke situatie een positieve twist kan krijgen.

Zo leren ze om vindingrijk te zijn, steeds op zoek te gaan naar mogelijkheden, en niet louter te denken vanuit beperkingen: een belangrijke vaardigheid om te bouwen aan hun geluk!

Duur

15 min - 30 min

Aard

reflectie

Doelgroep

Secundair onderwijs

Werkwijze / stappenplan / omschrijving

1

Anders denken

Introduceer het concept ‘vindingrijk zijn’ in relatie tot mentaal welbevinden in de klas.

Geef aan dat het goed is om flexibel te denken als er zich een probleem aandient. Je kan wegzinken in negatieve gedachten, of zoeken naar kansen.

In deze oefening onderzoeken we hoe je anders kan denken. We zoeken naar positieve dingen die kunnen ontstaan als er iets negatiefs op ons afkomt. Dit doen we aan de hand van ‘vreemde verhalen’.

2

Eerste verhaal

Verdeel de klas in kleine groepen (max. 4 personen) en laat ze bij het eerste verhaal een oplossing bedenken.

  • Het probleem: musea moeten sluiten

Tijdens de pandemie mochten in Nederland de winkels en cafés open, maar de musea bleven dicht. De medewerkers van een museum in Middelburg en Amsterdam vonden er iets op. Ze bedachten een ludieke manier om te protesteren tegen de strenge maatregelen. Wat deden ze?

Laat de leerlingen even nadenken en vraag wat de creatieve oplossing volgens hen was.

Tip: het gaat bij deze denkoefening niet over het juiste antwoord raden, wel over het aanmoedigen van creatief denken.

Luister naar enkele creatieve oplossingen van de leerlingen en vertel vervolgens wat de museummedewerkers hebben gedaan:

  • De oplossing: we worden een winkel!

De Vleeshal, het tentoonstellingscentrum aan het grote marktplein van Middelburg, is in mei 2021 gewoon open gegaan, maar dan als winkel. Voorin verkopen ze boeken, t-shirts en tassen, in de achterruimte kunstwerken. Die hangen op dezelfde plek als tijdens een expositie, maar nu met prijskaartje. Want als dingen een prijskaartje hebben, is het een winkel, toch?

3

Op zoek naar meer verhalen

Laat de groepjes online naar verhalen en probleemstellingen zoeken met een creatieve twist. De oplossing moet telkens verrassend zijn en nieuwe kansen bieden.

Tip: wij haalden onze inspiratie op www.omdenken.nl. Daar vind je verhalen die de vindingrijkheid van de mens tonen: https://www.omdenken.nl/inspiratie-en-verhalen?soort=verhalen

De groepen leerlingen stellen om de beurt hun probleemstelling voor en laten de andere groepen nadenken over de flexibele oplossing die bedacht is geweest.

4

Anders kijken

Bespreek kort nog eens het opzet van deze oefening. Pols ook eens of er leerlingen zijn die zelf al eens een creatieve, flexibele oplossing hebben bedacht bij iets wat eerst een probleem leek.

Stel volgende vragen om het debat op gang te brengen:

  • Vind je jezelf vindingrijk in dagdagelijkse situaties? Blijf je makkelijk hangen in negatieve gedachten of ga je snel op zoek naar oplossingen?

  • Hoe zou je het ‘omdenken’ meer kunnen aanwakkeren bij jezelf?

  • Hoe kan vindingrijkheid helpen om je beter in je vel te voelen?

Routines, zonder sleur!

Benieuwd hoe je deze (en andere) Happy Snack kan verankeren in je werking? We ontwikkelden verschillende inspirerende ideeën die je helpen om een gewoonte te maken van een gezond Happy Snack-tussendoortje zo nu en dan. Bekijk het hier

Meer info

Waarom is het zo belangrijk voor leerlingen om te ontdekken wat ze belangrijk vinden? En hoe draagt dit bij tot hun geluk? Je leest het hier