Motivatie 4x
We gaan voor onze doelen

Plantenmetafoor

Groeien en bloeien

De leerlingen leren

  • … haalbare en uitdagende (gezamenlijke en persoonlijke) doelen formuleren.

  • ... ambitieus en vol goesting doorzetten om hun doelen te realiseren.

  • ... hindernissen nemen tijdens het werken aan hun doelen.

Duiding

De methodiek ‘Plantenmetafoor’ laat leerlingen nadenken over hun persoonlijke doelen en wat er nodig is om te groeien en floreren. Ze leren ‘grit’ kennen. Vertaald naar het Nederlands gaat het over ‘vastberadenheid’ of een combinatie van ‘passie’ en ‘volharden’.

Zo leren de leerlingen het belang van volharden en gepassioneerd gaan voor je doelen. Dit zijn vaardigheden om te bouwen aan hun geluk!

Duur

15 min - 30 min

Aard

reflectie

Doelgroep

Lager onderwijs

Werkwijze / stappenplan / omschrijving

1

Plantengroei

Geef aan elke leerling het blad met de plant zie bijlage. Vraag om de drie stappen uit te leggen aan hun buur.

Bespreek nadien wat planten nodig hebben om te groeien: water, lucht (of ‘zuurstof’) en energie (uit de grond of de zon).

Tip: je kan in de klas ook echt een zaadje planten in de aarde en dit verzorgen. Een radijs, Oost-Indische kers of waterkers zijn ideale plantjes om mee te experimenteren (en nadien lekker op te peuzelen).

2

Ook doelen moeten groeien

Vraag aan de leerlingen om na te denken over iets wat ze willen bereiken: wat zou je willen worden of doen?

Tip: start met kleine, haalbare doelen. Bijvoorbeeld: “Ik wil tegen het einde van de maand op mijn handen kunnen staan”. Heb je deze oefening al vaker gedaan met de klas? Dan kan je toewerken naar langetermijndoelen.

Laat ze hun doel aan hun buur vertellen. Ze schrijven of tekenen hun persoonlijk doel op het blad.

3

Wat heb jij nodig om door te zetten?

Net zoals planten water, lucht en energie nodig hebben om te groeien, hebben onze doelen ook iets nodig waardoor ze kunnen groeien. Laat de leerlingen bij elke stap noteren of tekenen wat zij nodig hebben om te groeien en om door te zetten.

  • Wat is jouw ‘zuurstof’?

  • Wat is jouw ‘zonne-energie’?

  • Wat is jouw ‘water’?

Bijvoorbeeld: ze willen handstand leren. Dan hebben ze nood aan: een momentje om elke dag te oefenen, een matje zodat vallen minder pijn doet, een vriend die kan helpen om de benen vast te houden, een papiertje met daarop een motiverende spreuk, …

De buur kan eventueel helpen of feedback geven.

4

A walk in the park...

Iedereen neemt zijn blad mee en stapt ermee door de klas.

Op het teken van de leerkracht vormen de leerlingen groepjes van twee (dit mag niet opnieuw hun buur zijn). Ze leggen aan elkaar hun doelstelling en benodigdheden uit om door te zetten.

Herhaal dit enkele keren.

5

Nabespreking

Bespreek de oefening na in de klas.

  • Vond je het moeilijk of makkelijk om je doel op te schrijven? Doe je dat wel vaker?

  • Vind je het moeilijk of makkelijk om door te zetten?

  • Denk je dat de ideeën die je hebt opgeschreven gaan helpen om door te zetten?

  • Heb je interessante ideeën gehoord van je klasgenoten?

  • ...

Kom samen met de klas tot de conclusie dat je soms hard moet werken om je doelen te bereiken. Het is niet altijd makkelijk om vol te houden: soms heb je heel wat doorzettingsvermogen en de juiste omstandigheden nodig om je doel te bereiken. Het kan dan helpen om op voorhand na te denken wat je nodig hebt (vb. water, zuurstof, energie) om te groeien. Dat is ook wat jullie deden tijdens deze oefening.

Tip: geef een persoonlijk voorbeeld van iets wat je bereikt hebt door door te zetten, en wat je hebt ondernomen om te blijven volharden. Van wie heb je bijvoorbeeld hulp gekregen?

Routines, zonder sleur!

Benieuwd hoe je deze (en andere) Happy Snack kan verankeren in je werking? We ontwikkelden verschillende inspirerende ideeën die je helpen om een gewoonte te maken van een gezond Happy Snack-tussendoortje zo nu en dan. Bekijk het hier

Meer info

Waarom is het zo belangrijk voor leerlingen om te ontdekken wat ze belangrijk vinden? En hoe draagt dit bij tot hun geluk? Je leest het hier