Betekenis 4x
We betekenen iets voor anderen

RAK-bingo

Wie is de grootste RAK’ker?

De leerlingen leren

  • ... reflecteren over wat ze voor anderen (kunnen) betekenen.
  • ... klasgenoten ondersteunen.
  • ... zich vrijwillig inzetten voor anderen.

Duiding

Met de methodiek ‘RAK-bingo’ staan leerlingen stil bij Random Acts of Kindness (RAK’s). Welke kunnen zij bedenken? En hoeveel RAK’s kunnen ze verzamelen als ze hun ideeën in een bingo gieten?

Met deze oefeningen ontdekken leerlingen hoe goed het voelt om zich belangeloos in te zetten voor anderen. En dat zet misschien extra veel RAK’s in beweging!

Duur

max 15 min

Aard

beleven

Doelgroep

Secundair onderwijs | Testproject geluk voor doeners & dromers

Werkwijze / stappenplan / omschrijving

1

RAK: Random Acts of Kindness

Leg je leerlingen uit wat RAK’s of Random Acts of Kindness zijn. Dit zijn kleine gebaren die iets betekenen voor iemand anders. Je doet dus iets goeds voor een ander, zonder dat je iets terugverwacht. Een mooi gebaar: zomaar!

Open nu het gesprek met je leerlingen.

  • Hebben ze zelf al eens “geRAKd”?
  • Waarom hebben ze dat mooie gebaar toen gemaakt?
  • Hoe voelden ze zich erbij?
  • Hebben ze zelf ook al eens hulp of complimenten ontvangen van een ander?
  • Hoe voelde dat?

Vat samen dat de wereld een mooiere plek wordt als iedereen kleine dingen voor elkaar doet, zonder verwachtingen. En om dat extra leuk te maken, maken we samen een RAK-bingo!

2

RAK-bingo

Ga met je leerlingen aan de slag en stel samen een RAK-bingo samen. Je kan dit op twee manieren doen:

  • In groepjes: splits je leerlingen op in teams van 3 à 4 en laat ze samen brainstormen.
  • Klassikaal: verzamel de ideeën van je leerlingen op post-its of digitaal via tools zoals Padlet, Miro, ...

Hoe begin je nu aan zo’n RAK-bingo? Vertrek vanuit verschillende thema’s en geef je leerlingen alvast wat inspiratie om hun RAK-motor te doen draaien. Wij zetten je op weg:

  • Thema: in de klas
    • Geef een complimentje aan je buur.
    • Leen een pen of een cursuspapier aan een klasgenoot.
    • Help de leerkracht iets uit te delen.
    • Help een klasgenoot bij een taak.
  • Thema: in de school
    • Help iemand een zware tas dragen.
    • Laat iemand voorgaan aan de drankautomaat of in de refter.
    • Hou de deur open voor iemand.
    • Bedank een medewerker van de school voor hun werk (poetshulp, onthaalmedewerker, kok, ...).
  • Thema: thuis
    • Ruim je kamer op zonder dat je ouders het vragen.
    • Geef je ouders of je broer/zus een onverwacht complimentje.
    • Bied je hulp aan bij het avondeten.
    • Plan een gezellige familie-avond in de zetel.
  • Thema: bij vrienden
    • Stuur je beste vriend(in) zomaar een motiverend berichtje.
    • Deel je snack met een vriend.
    • Verras een vriend met een leuke uitstap.
    • Vraag een vriend op vlak voor een examen of toets.
  • Thema: buiten
    • Raap een afvalpapiertje op en gooi het in de vuilbak.
    • Groet een onbekende (goeiemorgen! Goeiedag!).
    • Bied je zitplaats aan op de bus, tram of trein.
    • Zet een omgevallen fiets opnieuw recht.
3

Ready, set, RAK!

Heb je genoeg ideeën gesprokkeld met je leerlingen om een RAK-bingo te maken?
Vul dan nu samen deze lege versie in.

Tip: meer ideeën verzameld dan er lege vakjes zijn? Ideaal, dan kan je later nog eens een RAK-bingo doen!
Tip: minder ideeën gesprokkeld? Vul deze dan aan in de half lege/half ingevulde versie.

Druk de RAK-bingo af en deel er aan elke leerling eentje uit. Dit is het startschot van de bingo. Vanaf nu probeert iedereen in de klas zoveel mogelijk RAK’s te verzamelen, tot ze een volle lijn hebben (verticaal of horizontaal).

Tip: de tijd die je nodig hebt voor de bingo zelf, hangt af van de RAK’s die je kiest. Beperk je het tot het thema ‘in de klas’? Dan kan je de bingo gebruiken als verlengstuk van deze oefening en je leerlingen meteen laten RAK’ken. Combineer je verschillende thema’s? Dan kan het langer duren – een dag, een week, of een maand – voor iemand ‘bingo’ heeft. Je hoeft natuurlijk geen RAK-bingo te spelen: er samen eentje maken met de klas is ook al een leuke activiteit. Wie weet start de klas daarna uit zichzelf wel met de bingo?

4

En? Goed “geRAKd”?

Wanneer de eerste ‘bingo!’ binnen is, blik je met je leerlingen terug op de oefening.

  • Hoe makkelijk was het om Random Acts of Kindness uit te delen?
  • Hoe reageerden de mensen die jouw RAK kregen?
  • Hoe voelde je je na een RAK?
  • Ga je nu vaker zomaar een mooi gebaar maken voor je vrienden, familie én onbekenden?

Varianten en verwanten

Wil je de brainstorm overslaan en een bestaande RAK-bingo gebruiken? Dan kan je de RAK-bingo van ‘Zaadjes van Geluk’ inzetten. Bekijk ‘m wel goed op voorhand, om zeker te zijn dat de RAK’s haalbaar zijn voor jouw leerlingen.

Nog meer RAKken met je klas? De Happy Snack ‘Geheime RAK’kers’ belooft ook veel pret! Ook Pimento ontwikkelde het RAKATTACK! werkboek, boordevol ideeën rond Random Acts of Kindness.

In deze video -opgenomen in kader van Expeditie Geluk- legt Ketnet-wrapper Sander een alternatieve vorm van de opdracht voor jullie uit.