Loslaten 4x
We kunnen loslaten

Verdwalen in verhalen

Verborgen boodschappen

De leerlingen leren

  • ... aandacht hebben voor hun gevoelens en gedachten.

  • ... gevoelens en gedachten erkennen.

  • ... gevoelens en gedachten gewoon laten 'zijn'.

Duiding

Met de methodiek ‘Verdwalen in verhalen’ lezen leerlingen verhalen over ‘leren loslaten van emoties’. Ze denken samen na over manieren om los te laten en formuleren tips voor elkaar.

Door inspirerende verhalen leren de leerlingen meer over het loslaten van moeilijke gedachten en gevoelens: een belangrijke vaardigheid om te bouwen aan hun geluk!

Duur

meer dan 30 min

Aard

reflectie

Doelgroep

Secundair onderwijs

Werkwijze / stappenplan / omschrijving

1

Verhalen kiezen

Begin de les door te zeggen dat jullie het vandaag gaan hebben over ‘verdwalen in verhalen’. Schrijf de vier titels van de kortverhalen (zie bijlage) op het bord.

Laat de leerlingen hun favoriete kortverhaal kiezen op basis van de titel. Verdeel de klas vervolgens in groepen van drie leerlingen die hetzelfde verhaal gekozen hebben. Samen lezen ze het verhaal.

Tip: de verhalen gaan vooral over loslaten, maar dat hoef je nu nog niet te vertellen. In stap 3 komen jullie samen tot deze conclusie.

2

De vraag van vandaag

Vraag aan de leerlingen om in één zin samen te vatten waarover het verhaal gaat. Bijvoorbeeld: ‘Aap wordt gevangen door een slinks trucje’.

Geef vervolgens de opdracht om één sleutelvraag te formuleren bij het verhaal. Deze vraag peilt naar hoe wordt omgegaan met de situatie en mag wat filosofisch of abstract zijn. Bijvoorbeeld: ‘Hoe kan je je niet laten overmannen door emoties?’ of ‘Hoe kan je niet panikeren?’. Het is belangrijk dat er meerdere antwoorden mogelijk zijn op de sleutelvraag.

De sleutelvraag noteren ze op een blad.

3

Sleutelvragen delen

Elk groepje geeft zijn sleutelvraag door aan een andere groep. Die groep denkt samen na over mogelijke antwoorden. Ze bespreken dit en noteren dit op het blad. Herhaal dit enkele keren.

Overloop nadien klassikaal de antwoorden van de leerlingen en bespreek ook de scenario’s van de kortverhalen.

Kom samen tot de conclusie dat alle verhalen gaan over ‘loslaten’. Emoties die ons een negatief of onrustig gevoel geven, zoals angst, boosheid en verdriet, willen we vaak niet: we duwen ze weg. Maar door ze gewoon te laten zijn en ze te aanvaarden, verliezen ze al een deel van hun kracht.

4

Eigen ervaringen

Bespreek met de leerlingen wat zij doen als emoties hen overvallen.

  • Hoe reageren zij op moeilijke emoties?

  • Werkt deze manier voor hen?

  • Welke tips kunnen ze elkaar geven om piekeren of overweldigende emoties los te laten?

Routines, zonder sleur!

Benieuwd hoe je deze (en andere) Happy Snack kan verankeren in je werking? We ontwikkelden verschillende inspirerende ideeën die je helpen om een gewoonte te maken van een gezond Happy Snack-tussendoortje zo nu en dan. Bekijk het hier

Meer info

Waarom is het zo belangrijk voor leerlingen om te ontdekken wat ze belangrijk vinden? En hoe draagt dit bij tot hun geluk? Je leest het hier