Motivatie 4x
We gaan voor onze doelen

Vliegtuigdoelen

Vlieg recht op je doel af

De leerlingen leren

  • … haalbare en uitdagende (gezamenlijke en persoonlijke) doelen formuleren.

  • ... ambitieus en vol goesting doorzetten om hun doelen te realiseren.

  • ... hindernissen nemen tijdens het werken aan hun doelen.

Duiding

Met de methodiek ‘Vliegtuigdoelen’ formuleren leerlingen doelen die uitdagend en haalbaar zijn. Motiverende woorden en tips van hun klasgenoten dienen als brandstof om door te vliegen en hun bestemming te bereiken.

Spelenderwijs leren de leerlingen gaan voor hun doelen: een belangrijke vaardigheid om te bouwen aan hun geluk!

Duur

15 min - 30 min

Aard

creatief | reflectie

Doelgroep

Lager onderwijs | Secundair onderwijs

Werkwijze / stappenplan / omschrijving

1

Vliegtuigje plooien

Geef elke leerling een leeg A4-blad en vraag om een vliegtuigje te vouwen. Hebben ze een modelvliegtuigje klaar? Laat hen dit uittesten (als testvlucht).

Aan de buitenkant brengen ze een uniek kenmerk aan, bijvoorbeeld hun lievelingskleur, een sticker, een (hand)tekening, … (het mag anoniem zijn!).

Tip: online vind je verschillende tutorials voor verschillende modellen. Kies een model dat bij het niveau van jouw klas past.

2

Haalbare en uitdagende doelen

Hou met de leerlingen een kort gesprek over doelen: iets wat ze willen bereiken.

Bespreek twee voorbeelden:

  1. Ik wil morgen graag een vliegtuig besturen als piloot.
    Dit doel is niet haalbaar, hoe goed je ook je best doet. Doelen moeten haalbaar zijn.

  2. Ik wil morgen een foto van een vliegtuig zoeken op het internet.
    Dit doel is niet echt moeilijk, je kan dat al. Doelen moeten uitdagend zijn.

3

Mijn doelen

Laat de leerlingen hun vliegtuig terug openvouwen. Vraag hen na te denken over iets dat ze graag willen bereiken. Het moet uitdagend en haalbaar zijn én ze moeten het willen delen met hun klasgenoten.

Geef enkele mogelijke beginzinnen:

  • Ik wil graag …

  • Mijn doel is …

Aan de binnenkant van het vliegtuigje noteren ze hun persoonlijk doel. Als ze klaar zijn, vouwen ze hun vliegtuigje terug toe.

4

Vliegensvlug

Geef de leerlingen de opdracht om recht te staan en de vliegtuigjes rond te gooien in de klas.

Als iemand een vliegtuigje krijgt toegeworpen (of een vliegtuigje belandt toevallig bij hem/haar;)), dan plooit die het vliegtuigje open, leest het doel en schrijft er iets positiefs bij. Zoals een tip of een aanmoediging!

Daarna gooit hij/zij het vliegtuigje terug de lucht in.

5

Terug naar de luchthaven

Na enkele minuten rondvliegen, moeten alle vliegtuigjes terug landen bij hun vertrekbasis: iedereen krijgt zijn eigen vliegtuigje terug en bekijkt de positieve woorden van de klasgenoten.

Bespreek hoe ze het ervaren hebben om hun doelen te verwoorden en te delen:

  • Geeft dit energie?

  • Schrijf je thuis soms ook je eigen doelen op? Helpt dit om ze te bereiken?

  • Helpen de positieve woorden?

In 't kort

In deze video -opgenomen in kader van Expeditie Geluk- legt Ketnet-wrapper Thomas de opdracht voor jullie uit!

Routines, zonder sleur!

Benieuwd hoe je deze (en andere) Happy Snack kan verankeren in je werking? We ontwikkelden verschillende inspirerende ideeën die je helpen om een gewoonte te maken van een gezond Happy Snack-tussendoortje zo nu en dan. Bekijk het hier

Meer info

Waarom is het zo belangrijk voor leerlingen om te ontdekken wat ze belangrijk vinden? En hoe draagt dit bij tot hun geluk? Je leest het hier