Belangrijk 4x
We ontdekken wat iedereen belangrijk vindt

Waardenwiel

Je persoonlijk kompas

De leerlingen leren

  • ... op zoek gaan naar wat ze zelf belangrijk vinden (in het leven).

  • … reflecteren over wat ze waardevol en betekenisvol vinden.

  • … uitdrukken wat ze waardevol en betekenisvol vinden.

Duiding

Met de methodiek ‘Waardenwiel’ reflecteren leerlingen over hun persoonlijke waarden en ontdekken ze hun intern kompas. Nadien wisselen ze hierover van gedachten met klasgenoten.

Door actief aan de slag te gaan met waarden, ontdekken leerlingen wat ze belangrijk vinden in het leven. Zo leren ze zichzelf beter kennen: een belangrijke vaardigheid om te bouwen aan hun geluk!

Duur

15 min - 30 min

Aard

reflectie

Doelgroep

Secundair onderwijs

Werkwijze / stappenplan / omschrijving

1

Waarden: wat is dat?

Leg uit dat je rond waarden zal werken: wat vinden we belangrijk in ons leven? Laat de leerlingen spontaan enkele waarden opsommen.

Tip: geef enkele concrete voorbeelden uit hun leefwereld. Bijvoorbeeld:

  • Je schept niet graag op. Je waarde? Bescheidenheid.

  • Als iemand je een geheim vertelt, dan vertel je dat niet verder. Je waarde? Integriteit.

  • Je gooit geen afval uit de auto. Je waarde? Respect voor het milieu.

2

Waarden kiezen

Elke leerling krijgt een print van de bijlage. Laat de leerlingen nadenken welke waarden zij belangrijk vinden. Ze selecteren vijf tot acht waarden. Helemaal achteraan de lijst staan er lege vakjes. Deze kunnen de leerlingen zelf aanvullen.

Tip: adviseer de leerlingen eerst alle waarden aan te vinken die ze passend vinden. Nadien kunnen ze met deze selectie verder gaan en hun 5 tot 8 kernwaarden omcirkelen.

Met de geselecteerde waarden gaan ze verder naar de volgende stap.

3

Waarden ordenen

De leerlingen ordenen de geselecteerde waarden in het wiel (zie bijlage).

In het midden staat de belangrijkste waarde voor zichzelf, daarrond drie waarden die ze ook erg belangrijk vinden en helemaal aan de rand zetten ze de overige waarden die ze geselecteerd hebben. Hun persoonlijk waardenwiel krijgt vorm.

4

Uitwisselen

De leerlingen gaan per drie zitten en lichten elkaar hun persoonlijk waardenwiel toe. Geef hen de opdracht om hun waardenwiel te verduidelijken met voorbeelden uit hun eigen leven:

  • Hoe merk je dat je deze waarde belangrijk vindt?

  • Welke situatie toont aan dat je deze waarde erg belangrijk vindt?

  • Hoe voel je je als iemand deze waarde niet respecteert?

Laat de leerlingen zoeken naar overeenkomsten en verschillen.

5

Nabespreking

Koppel klassikaal terug:

  • Vond je het moeilijk om je eigen kernwaarden te bepalen en ordenen?

  • Waren er veel gemeenschappelijke waarden, of net niet?

  • Hebben sommige klasgenoten je verrast met hun waarden?

  • Hoe kan je dit waardenwiel nu verder gebruiken?

Varianten en verwanten

Je kan deze oefening ook door iemand anders (die jou goed kent!) laten invullen. Bekijk samen of jij dezelfde waarden zou selecteren.

Routines, zonder sleur!

Benieuwd hoe je deze (en andere) Happy Snack kan verankeren in je werking? We ontwikkelden verschillende inspirerende ideeën die je helpen om een gewoonte te maken van een gezond Happy Snack-tussendoortje zo nu en dan. Bekijk het hier

Meer info

Waarom is het zo belangrijk voor leerlingen om te ontdekken wat ze belangrijk vinden? En hoe draagt dit bij tot hun geluk? Je leest het hier