Motivatie 4x
We gaan voor onze doelen

WOOP WOOP naar je doel!

Als … Dan ...

De leerlingen leren

  • … haalbare en uitdagende (gezamenlijke en persoonlijke) doelen formuleren.

  • ... ambitieus en vol goesting doorzetten om hun doelen te realiseren.

  • ... hindernissen nemen tijdens het werken aan hun doelen.

Duiding

Met de methodiek ‘WOOP WOOP naar je doel!’ help je leerlingen om realistische doelen te stellen en te ontdekken of ze iets wel écht willen. Ze verbeelden hun doelen met de nodige aandacht voor de hindernissen die ze op hun pad tegenkomen.

Doelen formuleren, ervoor gaan en doorzetten, dat zijn belangrijke vaardigheden om te bouwen aan geluk!

Duur

15 min - 30 min

Aard

reflectie

Doelgroep

Secundair onderwijs

Werkwijze / stappenplan / omschrijving

1

WOOP, dat staat voor…

Introduceer de term WOOP in de klas. Laat de leerlingen raden waarvoor de letters staan. Geef als tip dat het gaat over doelen bereiken. Laat vervolgens de korte introductievideo ‘What is WOOP?’ zien.

Schrijf de letters en hun betekenis op het bord, of projecteer het.

  • Wens (wish)

  • Opbrengst (opportunity)

  • Obstakel (obstacle)

  • Plan (plan)

2

Probeer het eens uit

Laat de leerlingen zelf woop’en. Je kan dit werkblad gebruiken.

Vertrek vanuit het doel (= de wens) dat ze willen bereiken. Dat kan iets zijn op korte termijn (bv. vandaag/deze week) of op langere termijn (bv. het einde van het schooljaar, binnen 2 jaar, …). Geef hen enkele minuten de tijd om hierover na te denken en één wens, samen met de termijn, op te schrijven.

Tip: kies de eerste keer voor doelen op korte termijn. Bijvoorbeeld: wat wil ik deze week nog bereiken?

Ga vervolgens verder met de volgende stappen:

  • Wat is de opbrengst? Hoe ga jij je voelen als je wens vervuld is?

  • Welke obstakels liggen op je pad? Wat houd je tegen om je wens te realiseren?

  • Wat is je plan? Wat kan je doen om over je obstakel heen te stappen?

Op de achterzijde van het werkblad vind je concrete vragen en richtlijnen om samen met de leerlingen te overlopen. Voorzie voldoende tijd voor het verbeelden bij elke stap.

Let op: de volgorde van het denkproces is wel degelijk van belang! POWO klinkt misschien ook wel leuk, maar het is dus cruciaal om effectief te starten met de wens, over te gaan naar opbrengsten en obstakels, en te eindigen bij een helder plan.

Laat de leerlingen hun WOOP-werkblad veilig opbergen. En daag hen uit om er ook effectief mee aan de slag te gaan.

3

Opvolging

Voorzie voldoende tijd om na deze oefening terug te komen op de gestelde wensen.

  • Zijn de doelen behaald?

  • Waren er obstakels die je verwacht had?

  • Is er nog gedacht over de voorgestelde opbrengsten?

  • Is het ‘als-dan’-plan gevolgd?

  • Zijn er zaken die beter anders zouden worden aangepakt?

  • Wat hielp om je doel te bereiken?

  • ...

Varianten en verwanten

  • Goed nieuws voor de liefhebbers van technologie: WOOP bestaat ook in app- en online vorm. Je vindt ‘m hier, samen met een hele hoop uitleg en filmpjes.

  • Bovenstaand werkblad is simpel vormgegeven. Online vind je meer grafisch uitgewerkte werkbladen, zoals deze.

Op zoek naar een meer visueel model? Dan is de doelenboom van Succesplanner wat je zoekt. Op hun website kan je ook een blanco exemplaar downloaden. Je moet wel je e-mailadres achterlaten. Nog een kleine tip: overloop de doelenboom in dezelfde volgorde als WOOP. Dat levert het beste resultaat op.

Routines, zonder sleur!

Benieuwd hoe je deze (en andere) Happy Snack kan verankeren in je werking? We ontwikkelden verschillende inspirerende ideeën die je helpen om een gewoonte te maken van een gezond Happy Snack-tussendoortje zo nu en dan. Bekijk het hier

Meer info

Waarom is het zo belangrijk voor leerlingen om te ontdekken wat ze belangrijk vinden? En hoe draagt dit bij tot hun geluk? Je leest het hier