Voeding

Voeding en sociale, emotionele & culturele context

Lager onderwijs

Derde graad

Eindtermen

ET MM 1.1      Leerlingen drukken in een niet-conflictgeladen situatie, eigen indrukken, gevoelens, verlangens, gedachten en waarderingen spontaan uit.
ET MM 1.2      Leerlingen kunnen beschrijven wat ze voelen en wat ze doen in een concrete situatie en kunnen illustreren dat zowel hun gedrag als hun gevoelens situatie gebonden zijn.
ET MM 1.4      Leerlingen kunnen in concrete situaties verschillende manieren van omgaan met elkaar herkennen, erover praten en aangeven dat deze op elkaar inspelen.

Leerdoelen

Kennis

  • Kinderen geven aan dat er ook persoonlijke factoren zijn die de voedselkeuzes beïnvloeden
  • Kinderen laten zich niet enkel leiden door externe factoren zoals smaak, geur en uitzicht van voedsel


Vaardigheden & attitudes

  • Kinderen kunnen hun gevoelens rond eten en drinken bespreken
  • Kinderen ontwikkelen normen ten aanzien van gezonde voeding
  • Kinderen kunnen omgaan met hun emoties los van voeding (vb. geen snack als beloning)

Materialen en methodieken