Voedselveiligheid & hygiëne | 1ste graad SO
Voeding
Bewaren van voedsel en voedselveiligheid
Secundair onderwijs
Eerste graad
Eindtermen
LG&EGZ 1.1 De leerlingen verklaren het belang van een gezonde levensstijl (A- en B-stroom).
LG&EGZ 1.2 De leerlingen stellen gezondheidsbevorderend gedrag binnen de schoolse context vanuit inzicht in het belang van preventie en mogelijke risicofactoren. (1ste graad, A- en B-stroom)
LG&EGZ 1.14 De leerlingen handelen veilig in een schoolse context (transversaal) (1ste graad, A en B stroom).
Leerdoelen
Kennis
- Jongeren formuleren waarom en hoe voedselbederf optreedt
- Jongeren lijsten een aantal tips op om voedselbederf te voorkomen (link duurzaamheid)
Vaardigheden & attitudes
- Jongeren kunnen hygiënisch werken
- Jongeren kunnen voedselbederf herkennen op basis van reuk en uiterlijk (vb. rot ei, bol blik)
- Jongeren kunnen enkele tips toepassen om voedselbederf te voorkomen (link duurzaamheid)