Gezonder eten en meer bewegen doe je zo

08.01.2019

We willen gezonder eten en meer bewegen, blijkt uit een recente bevraging van het Vlaams Instituut Gezond Leven. Toch lukt het vaak niet om dat goede voornemen om te zetten in de praktijk. Het Vlaams Instituut Gezond leven reikt alle Vlamingen de hand met twee gloednieuwe, praktische filmpjes vol concrete tips. Gezond eten en voldoende bewegen: hoe begin je eraan?

Eerst het goede nieuws: gezond leven is helemaal niet zo moeilijk in de praktijk. Dat blijkt uit de vele eenvoudige tips die het Vlaams Instituut Gezond Leven in haar filmpje meegeeft.  ‘Vervang TV kijken door een wandeling’, ‘Stap stevig door, in plaats van te kuieren’, ‘Zorg dat de gezonde keuze (letterlijk) voor de hand ligt’: snoep en tablets uit het zicht, je fiets vóór de auto in de garage en enkele porties gezonde pastasaus in de diepvriezer voor noodgevallen. 

Bovendien hoeven de tips geen gesel te zijn, integendeel! ‘Eet op vaste tijdstippen en samen met anderen’, illustreert dit mooi.  Of ‘Geniet van wat je eet, verwen jezelf dagelijks met gezonde, lekkere voeding’. Een minder gezonde uitspatting is daarbij geen ramp. Het mag heus wel af en toe. 

Balans

De kern is een goede balans vinden tussen zorgen voor je lichaam en genieten. Dat geldt ook voor beweging. ‘Kies een sport of andere bewegingsvorm die je graag doet, en doe het samen met anderen. Daar hou je het beste gevoel aan over.’ ‘Beloon jezelf ook als je je doelen haalt’. Gezond leven? Een leuke bezigheid!  

Het slechte nieuws: volhouden is soms zo moeilijk. Maar ook daar biedt het filmpje bruikbare tips en motivatie: ‘Geef niet direct op bij een terugval, want elke stap telt’. Wees dus mild voor jezelf: het gebeurt de besten! 

Brug tussen wat en hoe

Met de tips wil Gezond Leven de brug slaan tussen wat en hoe. Vaak willen we wel gezonder leven, en we weten meestal ook wel ongeveer wat we daarvoor moeten ondernemen. Maar hoe begin je daar nu aan? 

‘Vooruitdenken en anticiperen op obstakels’ is hier een heilzaam tip. Zeg tegen jezelf: ‘Als het bewolkt is, neem ik m’n regenkledij mee op de fiets’. Als die regenkledij ook nog eens voor het grijpen ligt aan je voordeur ben je écht gezond op weg. Hou op dezelfde manier rekening met de immer lonkende snackautomaat in het station. ‘Neem een flesje water en zakje noten mee in je tas’, zo weersta je net iets vlotter dat blikje frisdrank of die chocoladewafel.

Aan voornemens geen gebrek

De Gezond-Leven tips sluiten mooi aan bij de enquêteresultaten die Gezond Leven recent verzamelde bij 500 Vlamingen. 

In die enquête gaf 71% van de deelnemers aan dat hij/zij graag minder zoete tussendoortjes en ongezonde snacks zou eten, 65% wilde minder fastfood eten en 61% wil minder gesuikerde frisdranken drinken. 41% stelt ook minder vlees te willen eten. 

74% van de respondenten gaf aan meer te willen bewegen of minder lang te willen stilzitten. Dat willen ze vooral doen in hun vrije tijd (56%), thuis (48%), en tijdens verplaatsingen (24%). Extra beweging op het werk of op school houdt hen minder bezig. 

Bekijk de filmpjes over gezonde voeding en gezond bewegen.

Hier vind je ook de 10 gezonde voedingstips en 8 gezonde beweegtips.