Stap voor stap naar meer plantaardige voeding met halfhalf

13.11.2023

Een stukje vlees of vis, een glas melk of een blokje kaas: bijna iedereen houdt er wel van. Maar we weten ook allemaal dat té veel nooit goed is. De helft van de Belgen eet daarom niet meer elke dag dierlijke producten. En steeds meer mensen zijn bereid om wat vaker te kiezen voor een maaltijd zonder vlees of vis. Om die Vlamingen een duwtje in de rug te geven, lanceert het Vlaams Instituut Gezond Leven vzw in het kader van de Green Deal Eiwitshift en met financiële steun van het Departement Zorg de halfhalf-richtlijn: kies de helft van de week voor plantaardig. Want een plantaardige maaltijd is smaakvol en lekker!

De voedingsdriehoek adviseert het al langer: eet in verhouding meer plantaardige dan dierlijke voeding. Maar hoe doe je dat concreet? Daar biedt de nieuwe halfhalf-richtlijn een antwoord op. Je voedingspatroon gezonder maken én de milieu-impact ervan verlagen, hoeft niet moeilijk te zijn. De nieuwe richtlijn is dan ook eenvoudig: probeer voor halfhalf te gaan. En hoe je dat precies aanpakt, kies je bovendien helemaal zelf.

Halfhalf, hoe?

“Je kan meteen beginnen door één ingrediënt, product of maaltijd te vervangen. Er is heel veel mogelijk”, zegt Jolien Jonckheere, expert gezonde en milieuverantwoorde voeding bij Gezond Leven. “Je kan bijvoorbeeld om de andere dag volledig plantaardig eten. Of de helft van het vlees in een maaltijd vervangen door peulvruchten of een andere vleesvervanger. Een spaghetti met de helft gehakt en de helft linzen is bijzonder smakelijk. Varieer ook met gezond beleg en smeer op de helft van je boterhammen bijvoorbeeld eens hummus of een pure notenpasta. Op die manier hoef je je voedingspatroon ook niet in één keer om te gooien. Doe het stap voor stap en op je eigen manier. Dan wordt het ineens een heel stuk haalbaarder. Halfhalf betekent trouwens niet dat je álle dierlijke producten moet schrappen. Die hebben nog steeds een plaats in een gezond en milieuverantwoord voedingspatroon. Maar het kan gerust wat minder vaak en in kleinere porties dan wat vandaag de gewoonte is.”

Smaakvol en betaalbaar

Centraal in de campagne staat de website www.halfhalf.be. Daar vind je heel wat materialen, waaronder een animatievideo waarin de richtlijn wordt uitgelegd, een videogetuigenis van een gezin dat vertelt hoe zij halfhalf toepassen en hippe stop motion video’s. Daarin worden verschillende gerechten getoond die volgens het halfhalf-principe worden omgetoverd in een (meer) plantaardige variant. Wie nog meer inspiratie nodig heeft, kan terecht op de Zeker Gezond-app van Gezond Leven, waar een aantal recepten met de halfhalf-boodschap in de kijker worden gezet. De campagne kan ook rekenen op de steun van influencers zoals Maximiliaan Verheyen, Lynn Van den Broeck en Bart De Roeck. Zij vertellen in een e-gids hoe ze zelf plantaardig koken en aan de slag gaan met halfhalf.

Over het belang van meer plantaardig eten zijn experten het ondertussen eens. Zo zegt ook Tessa Avermaete, expert duurzame voeding bij de KU Leuven: “Wetenschappelijk gezien is meer plantaardig eten de juiste prioriteit en de halfhalf-boodschap is hiervan de goede vertaling”.

“Natuurlijk is plantaardige voeding beter voor onze gezondheid en het milieu. Maar dat is voor de meeste Vlamingen niet de doorslaggevende factor”, weet Jolien Jonckheere. “Vandaar dat we in deze campagne vooral inzetten op andere voordelen van plantaardige voeding: het is lekker, het is snel en gemakkelijk te bereiden en het is betaalbaar. We zien ook dat regelmatig plantaardig eten voor steeds meer Belgen vanzelfsprekend is of een gewoonte wordt en dat het ook steeds makkelijker wordt om plantaardig te eten.”

Green Deal Eiwitshift

De halfhalf-campagne kadert in de Green Deal Eiwitshift, een partnerschap tussen de Vlaamse overheid en organisaties die een rol spelen in ons voedselsysteem, zoals voedselproducenten, supermarkten, cateraars, NGO’s en meer. De Green Deal loopt nog tot 2025 en streeft naar een betere verhouding tussen dierlijke en plantaardige producten op ons bord. Heel wat Green Deal-partners gaan met halfhalf aan de slag. Met de halfhalf-campagne geven we dus met andere woorden de aftrap voor talloze acties en zorgen we voor een doorlopende aandacht voor meer plantaardig eten. Deze initiatieven zetten halfhalf alvast mee in de kijker:

  • Stad Gent integreerde de halfhalf-richtlijn in hun schoolmaaltijden.
  • Rikolto ondersteunt de campagne via diverse projecten.
  • Danone neemt de halfhalf-boodschap mee in hun communicaties via Alpro, onder meer in hun podcast en gratis recepten e-book.
  • Stad Brugge verspreidt de richtlijn via Food Wave en de voedselstrategie.
  • Intersectorale werkgeversorganisatie Verso draagt halfhalf mee uit op hun Ecoswitch-platform.
  • Arteveldehogeschool zal de campagne via diverse kanalen in de kijker zetten en in het studentenrestaurant zal Sodexo een halfhalf worst serveren.
  • Het Facilitair Bedrijf van de Vlaamse Overheid en de Alma van de KU Leuven promoot de materialen in hun restaurants.
  • Verder gebruiken organisaties zoals Greenway, Sodexo, Zorg Leuven, Stad Brugge, Rikolto, Erasmushogeschool Brussel en Stad Gent volop de wobblers en receptenkaarten om halfhalf bekend te maken bij hun eigen personeel en doelpubliek.

Dankzij al deze aanvullende acties zal halfhalf via verschillende wegen de Vlaamse consument bereiken.