Vlaming is zich meer bewust van eigen mediagebruik

21.02.2018

Imec.livinglab heeft de resultaten van de nieuwe Digimeter gepubliceerd. Dat is een jaarlijkse enquête die de digitale mediatrends zoals het gebruik van sociale media netwerken, het aantal digitale apparaten aanwezig in het gezin, de toegang tot digitale televisie en het game gedrag in kaart brengt.

Afhankelijk van de smartphone

De nieuwste cijfers tonen niet enkel dat de digitale diensten de hoogte in gaan, maar ook dat de afhankelijkheid van deze diensten aanzienlijk toeneemt. Voornamelijk bij twintigers en dertigers blijkt dit laatste een probleem. Schermtijd wordt in verband gebracht met meer uren zitten. Smartphone, tablet, laptop of tv: de Vlaming nestelt er zich maar al te graag voor in zijn zetel.

Ook goed nieuws? 

Maar de sociale norm rond schermgebruik is aan het bewegen. Het onderzoek toont dus ook aan dat de Vlaming zich meer bewust wordt van zijn mediagebruik en steeds vaker manieren zoek om het gebruik onder controle te houden. Al blijft dit moeilijk in de praktijk.  

Mobile DNA-app 

Om je mediagebruik in kaart te brengen, ontwikkelden de onderzoekers de Mobile DNA-app. Daarnaast geeft de app je inzicht in hoe je smartphone verweven is met je dagpatroon. Op basis van deze inzichten krijg je een persoonlijk mobiel DNA-profiel en tips om aan de slag te gaan. De Mobile DNA-app wordt gelanceerd in het kader van de bredere campagne ‘Kop Op' van de provincie Antwerpen, UGent, UAntwerpen en Mediawijs.  
 
Meer informatie over de Digimeter