Word jij een Warme William?

25.04.2018

Uit onderzoek blijkt dat 1 op 5 Vlaamse jongeren zich niet goed in zijn vel voelt, 1 op 8 heeft de laatste 12 maanden wel eens aan zelfmoord gedacht. Het zelfmoordcijfer in Vlaanderen blijft alarmerend hoog: 1.200 per jaar en 12.000 pogingen per jaar, twee keer meer dan in Nederland. Wij zijn ‘binnenvetters’ en scoren heel laag in het uiten en delen van onze emoties. Toch wordt dit taboe stilaan doorbroken. "Word Warme William" is een campagne van en door Kamal Kharmach en Jan Toye voor meer mentaal welbevinden bij de Vlaamse jeugd. 

Kamal & Jan: twee werelden, dezelfde levenservaring.

In 2004 stapte een van de zonen van Jan uit het leven. Kamal dacht er jaren geleden ook aan om uit het leven te stappen. Deze gedeelde levenservaring gaf beide mannen onmiddellijk een natuurlijke klik. “Hoe komt het dat zoveel jonge mensen in Vlaanderen zich niet goed in hun vel voelen?” Deze levensvraag deed hen beslissen een gezamenlijke actie op touw te zetten. Samen willen ze emoties en kwetsbaarheid bij de jongeren bespreekbaar maken.

Warme William?

In 2016 werd op initiatief van het Fonds GavoorGeluk, beheerd door de Koning Boudewijnstichting, de Vlaamse pilootprojecten Warme Stad en Warme Scholen opgezet die inzetten op het mentaal welbevinden van hun kinderen en jongeren. Warme William werd er de mascotte van: een grote blauwe beer zittend op een bank met op de rugleuning de tekst: “Zit je met iets? Praat erover! Warme William luistert…”. 

Nu wordt Warme William een campagne op zich met als boodschap: “Word Warme William”. We hopen met deze campagne elke jongere te bereiken en ook elke burger die hen omkadert. Een op vijf jongeren voelt zich niet goed in zijn vel. Warme William brengt de boodschap dat gevoelens uiten en delen oplucht en verbindt. Maar ook luisteren kan wonderen verrichten. Vier op de vijf jongeren geeft aan wel goed in hun vel te zitten, zij kunnen heel veel betekenen voor die één op vijf die zich minder goed voelen. Warme William staat voor iemand die een luisterend oor biedt.

Met deze campagne willen Kamal en Jan zoveel mogelijk Vlamingen aanzetten om zelf Warme William te worden. Ze kunnen dat doen door te luisteren en praten met elkaar en door de tips te volgen die op de website staan.

Campagne

Vanaf 25 april zullen Warme William en Kamal overal te zien zijn. In de vijf Warme Steden (Brugge, Gent, Leuven, Turnhout en Genk) verschijnen affiches in het straatbeeld, op bussen en op bushokjes, twee weken lang. Jan en Kamal zullen te horen zijn op televisie en radio. De 50 Warme Scholen krijgen elk hun Warme William met bank en een infofolder wordt aan alle ouders bezorgd. Warme William krijgt een eigen website met inspirerende tips en video’s die ook op Facebook, Youtubeen Instagramworden geplaatst. Iedereen kan Warme William worden! We lanceren Warme William-pins die je kan verdienen door genomineerd te worden. Je kan jouw Warme William uit jouw familie, buurt, school of werkomgeving via de website: www.warmewilliam.be online nomineren. Dan wordt er jou een pin opgestuurd die je persoonlijk kan afgeven.