Nieuwsgierig naar de projecthouders en hoe zij hun project aanpakten? Hier lees je alles over het bereik van de projectoproep, de drempels en succesfactoren die de projecthouders onderweg tegenkwamen en hun behaalde eindresultaat.

Bereik

Er werden heel wat projectaanvragen ingediend, verspreid over organisaties en doelgroepen.

Soort organisatieAantal
Hoger onderwijs3
Lokaal bestuur10
Non profit3
Profit8
Sectorfederaties2
Commerciële aanbieders10
Externe diensten2


DoelgroepAantal
Eigen personeel

20

Brede bevolking3
Personeel van beperkt aantal te begeleiden organisaties13
Eigen klanten1
Eigen inwoners1

Drempels en succesfactoren

De verschillende projecten ervaarden heel wat succesfactoren, die het welslagen van hun project meebepaalden, maar er waren ook drempels. Wil je meer inzicht in de succesfactoren en wil je weten hoe je van jouw project een geslaagd project maakt? Bekijk dan het spinnenwebmodel Gezond Werken.

SuccesfactorenDrempels
Bereiken van de doelgroepIntegratie van alle doelgroepen
Verbindende trekkers
(spontane) Ambassadeurs
Motiverende leidinggevenden
Overload aan digitale communicatie (e-mail, intranet)
Doelgroep is zich niet bewust van de impact
(Onduidelijke of verwarrende) naamkeuze van het project
Verschillende stakeholders warm maken
Communicatie naar telewerkers
SamenwerkingCommunity
Co-creatie met de einddoelgroep
Experts in vakgebied
Bestaand netwerk
Samenwerking tussen verschillende (interne) diensten
Goeie externe partners
Interne expertise
Grootte en diversiteit van organisaties
Trage beslissingsstructuur (lokale besturen)
PlanningBudget
Fulltime projectmedewerker
Korte tijdsduur van het project
Gratis aanbod voor einddoelgroep
Project trekken vraagt tijd/middelen
ActiesLaagdrempelige acties
In kaart brengen van het volledige aanbod
Innovatieve acties
Zelfbegeleidingstraject
Werken op leadership
Plug and play aanbod
Werk primeert (prioriteit)
Tijdsdruk (deelname)

Eindresultaat

4 projecthouders zijn volledig geslaagd in hun opzet en bereikten ál hun vooropgestelde doelstellingen. 8 projecthouders haalden 1 of 2 doelstellingen niet. De belangrijkste redenen die hiervoor worden aangehaald, zijn:

  • Niet kunnen meten van de doelstelling (bv. ‘betere sfeer onder werknemers’)
  • Een gratis aanbod (waardoor er in de onderneming minder draagvlak is)
  • Te weinig betrokkenheid van het management
  • Tijdsnood binnen het project

Toch zijn bijna alle projecthouders wél tevreden met het eindresultaat.

Ondersteuning

De projecthouders kregen de nodige ondersteuning om hun project tot een goed einde te brengen. Die bestond uit 2 vormingen (‘evalueren zal je leren’ en ‘effectief communiceren, hoe doe je dat?’), 2 uitwisselingsmomenten tussen de projecthouders en individuele procesondersteuning op maat.

Contact

Een gezondheidsscan, een toolbox of een draaiboek: een aantal projecthouders ontwikkelden een ‘eindproduct’ over hun traject waarmee andere organisaties zo aan de slag kunnen. Interesse? Neem dan contact op met de projecthouder in kwestie.

Aanbevelingen

Ben je van plan om ook in jouw onderneming meer te werken rond gezondheid? Dan kan je zeker verder bouwen op de ervaringen en aanbevelingen van de verschillende projecthouders. Hoe pak je de communicatie aan? Welke materialen gebruik je? En hoe creëer je een draagvlak? Je leest hun tips hier.

Na subsidieperiode

De meeste projecthouders gaan (deels) verder met het uitgevoerde project. De ondersteuning zorgde voor het nodige financiële duwtje om te starten.