Vaak is er een flinke dosis pleitbezorging nodig om de volledige steun van het management en alle relevante diensten/overlegorganen te krijgen. De opmaak van een businesscase voor geestelijke gezondheidsbevordering voor jouw onderneming kan daarbij helpen. Dit document schetst de financiële en menselijke kost van mentaal onwelbevinden op de werkplek, en belicht helder de behoefte aan de creatie van een werkplek waar er aandacht is voor mentaal welbevinden en veerkracht. Hiervoor kan je een combinatie gebruiken van onderzoeksgegevens en eigen cijfers. De uitwerking van een gepersonaliseerde businesscase zal tijd vragen. Neem die tijd. Zo zet je een overtuigende zaak neer.

Het doel van de pleitbezorging is de steun te verwerven van het management en het mandaat te krijgen om een werkgroep op te richten, een inschatting van de situatie te maken, en een actieplan uit te tekenen. Om de steun te behouden, is het belangrijk om op sleutelmomenten goed terug te koppelen over de voortgang. Laat telkens de verdere stappen bekrachtigen zodat de acties gedragen zijn. 

Maak, na de ‘go’ van het management, de sleutelpersonen op alle ondernemingsniveaus warm voor de plannen om het welbevinden en de veerkracht te verhogen. Informeer van bij de start alle betrokkenen. Geef hen inspraak (bv. wat is volgens hen cruciaal om veerkracht te ondersteunen?). Werk aan een gedeelde visie. Blijf dat doen gedurende het hele proces. 

Voorbeelden om het draagvlak te boosten

  • Breng het beleid rond geestelijke gezondheidsbevordering als item op de personeelsvergadering of het teamoverleg. Hiervoor kan je de kant-en-klare powerpoint Geestelijke Gezondheidsbevordering op het werk gebruiken.
  • Organiseer een studiedag of een workshop rond geestelijke gezondheidsbevordering of één van haar deelaspecten: veerkracht, mentaal welbevinden, bevlogenheid, mentaal kapitaal, persoonlijke groei.
  • Leg de infographic Geestelijke Gezondheidsbevordering op het werk voor.
  • Geef ruchtbaarheid aan de plannen via de bestaande communicatiekanalen van de onderneming: de interne/externe nieuwsbrief, het elektronische prikbord voor medewerkers, de memo’s voor de verschillende diensten/afdelingen … Voeg zorg voor de (mentale) gezondheid van medewerkers als item toe op de website.
  • ‘Hang affiches op over geestelijke gezondheidsbevordering of over één van haar deelaspecten: veerkracht, mentaal welbevinden, bevlogenheid, mentaal kapitaal, persoonlijke groei (bv. de affiches van de geluksdriehoek), op plaatsen waar je medewerkers vaak komen een overzicht voor interne/externe hulpbronnen voor geestelijke gezondheid op.