Afspraken en regels
Afspraken en regels maken deel uit van het organisatie- en arbeidsreglement. Maar er zijn ook heel wat informele afspraken op team- en organisatieniveau.
Voorbeelden van afspraken en regels:
- Een personeelsbeleid met aandacht voor de match tussen persoon en job, doorgroeimogelijkheden, jobrotatie …
- De aanstelling van een vertrouwenspersoon op afdelingsniveau
- Startende medewerkers tijdens het onthaalmoment op de hoogte brengen van de geldende afspraken die betrekking hebben op veerkracht en mentaal welbevinden
- De afspraak om elke vergadering te starten met een moment waarop elke medewerker iets kan delen
- Opleidingen rond mentaal welbevinden en veerkracht opnemen in het vaste opleidingsaanbod
- Een beleid uitwerken dat de autonomie van medewerkers en hun talenten ondersteunt
- Een re-integratiebeleid of procedure uitschrijven voor medewerkers die terugkomen na langdurige afwezigheid
- Een gezinsvriendelijk of familievriendelijk personeelsbeleid voeren (bv. via zelfroostering, of aandacht voor de balans werk-privé)
- Afspraken over e-mailcommunicatie na de werkuren en tijdens vakantieperiodes