Meer info over deze techniek

Vroeg engagement is gebaseerd op de operante conditionering, die stamt uit de theorieën van leren. Hierbij is de kans dat gedrag gesteld wordt in een bepaalde context gelinkt aan de positieve of negatieve gebeurtenis of prikkel die na het gestelde gedrag komt. Dit alles hangt samen met impulsiviteit: het snel reageren op bepaalde zaken of handelen vanuit niet-overwogen beslissingen. Gedragscontrole is een manier om met impulsiviteit om te gaan. Daarbij komen 3 gedragspatronen naar boven:

  • de voorkeur voor een snelle en kleinere beloning nu t.o.v. een grotere beloning later;
  • de beloningsgevoeligheid: hoeveel plezier je ervaart bij het krijgen van een beloning;
  • het (on)vermogen om niet op een overweldigende reactie in te gaan.

Door een vroeg engagement aan te gaan, zal je een duidelijke cognitieve beslissing nemen voor de latere beloning. Dat maakt dat er minder kans is dat je ingaat op de snelle beloning. bv Bij gezondheidsgedrag komen veel beloningen pas later aangezien de (gezondheids)effecten van het gedrag vaak niet meteen zichtbaar zijn. Volhouden is dikwijls een uitdaging, maar vroeg engagement kan hier dus bij helpen.

    Vergelijkbare en complementaire technieken

    Publiek engagement focust op het aangaan van een engagement om gezond gedrag uit te voeren en dit aan anderen (publiekelijk) bekend te maken.

    Stimuluscontrole is het vermijden of verwijderen van stimuli die je verleiden tot ongezond gedrag.

    Hoe pas je deze techniek toe?

    Eerst en vooral is het van belang doelen en drijfveren te identificeren en daar het beoogde gedrag aan te koppelen (bv. Je vindt het belangrijk om tijd te spenderen met je familie. Daardoor ga je op zondagavond niet meer gamen, om dan leuke dingen met hen te kunnen doen). Om te ontdekken wat voor iemand belangrijk is, kan je motiverende gespreksvoering gebruiken.

    Deze techniek werkt goed in een een-op-eengesprek tijdens een coachingssessie, aangezien je het vroeg engagement heel persoonlijk kan maken. Ook in groep kan je aan vroeg engagement doen door met de hele groep een beslissing te nemen waar iedereen achter staat. Het is hier essentieel dat het engagement voor de hele groep belangrijk is. Vroeg engagement wordt voornamelijk verbaal geuit. Een campagne die een slogan gebruikt als ‘Doe jij ook mee?’ of ‘Schrijf je nu in’ insinueert een mogelijk engagement.

    Inspirerende voorbeelden

    Buddy Deal – stoppen met roken

    Buddy deal vroeg engagement

    Stichting tegen Kanker lanceert een grootschalige Buddy Deal Campagne om te helpen bij het stoppen met roken. Deelnemers kunnen zich op de website met hun buddy registeren tussen 1 en 30 april, nog voor de maand start. Een buddy kan een partner, vriend, familielid, collega, … zijn die de hele maand mei voor de nodige ondersteuning en aanmoediging zorgt. En die een Buddy Deal sluit met de deelnemer: een tegenprestatie die wordt nagekomen als er van begin mei tot 31 mei niet wordt gerookt.

    Tournée minerale

    Tournée minérale

    Tournée minerale is een bewustmakingscampagne rond alcoholconsumptie, de gevaren en gevolgen ervan. Sinds 2017 roepen de Druglijn en Stichting tegen kanker mensen op om tijdens de maand februari geen alcohol te drinken. Je kan alleen deelnemen of in groep. De oproep tot deelname wordt al enkele weken/maanden vooraf gelanceerd. Hier word je beloond met de gezondheidseffecten of andere voordelen van stoppen met alcohol, zoals geld uitsparen en meer tijd hebben omdat je niet moet recupereren van een kater.

    Een week gezonder

    Een week gezonder logo

    In juni organiseert de Diabetes Liga ‘Een Week Gezonder’, een nieuw initiatief om gezonde voeding bij het brede publiek te stimuleren. Een week lang gaan ze samen met de deelnemers de uitdaging aan om gezonder te eten, om zo gezonde eetgewoontes te creëren. En dat ter preventie van diabetes type 2. Op de website van het project kan je je onderaan de pagina inschrijven en dus al een vroeg engagement aangaan om ook gezonder te gaan eten.

    Referenties

    • Cho, S. S., Pellecchia, G., Aminian, K., Ray, N., Segura, B., Obeso, I., & Strafella, A. P. (2013). Morphometric correlation of impulsivity in medial prefrontal cortex. Brain topography, 26, 479-487.
    • De Houwer, J., Barnes-Holmes, D., & Moors, A. (2013). What is learning? On the nature and merits of a functional definition of learning. Psychonomic bulletin & review, 20, 631-642.
    • Rachlin, H., & Green, L. (1972). Commitment, choice and self‐control 1. Journal of the experimental analysis of behavior, 17(1), 15-22.
    • Robbins, S. J., Schwartz, B., & Wasserman, E. A. (2001). Psychology of learning and behavior (5th ed.). New York, NY: Norton
    • Young, M. E., & McCoy, A. W. (2015). A delay discounting task produces a greater likelihood of waiting than a deferred gratification task. Journal of the experimental analysis of behavior, 103(1), 180-195.
    Doelen en intenties
    Automatische drijfveren
    Behoeften en verlangens
    Reflectieve drijfveren