Publiek engagement
Meer info over deze techniek
Deze techniek berust op de theorie van automatisch - impulsief – gedrag en gewoontegedrag. Want als je een bepaald gedrag wil stellen, heb je daar meestal ook de intentie voor nodig. En dat is net waar deze techniek op inspeelt. Om deze intentie te bestendigen, kan je verschillende zaken ondernemen. Eén van de hulpmiddelen is een publiek engagement tonen.
Publiek een verbintenis aangaan omtrent een doel heeft voordelen, zoals hierboven reeds werd uitgelegd. Let wel op als je deze techniek gebruikt, want er schuilt een gevaar in het feit dat je het doel publiek hebt aangekondigd maar dat niet haalt, waardoor een soort van schaamte ontstaat. Je hebt dan het gevoel dat je jezelf niet kan inschatten en twijfelt aan je doortastendheid. Je vraagt je af hoe anderen naar je kijken en of je status nu is gedaald.
Om je doel zo succesvol mogelijk te behalen, kan je gebruik maken van andere technieken, namelijk:
- realistische doelen stellen waarbij je leert om beter iets haalbaar dan iets onrealistisch voorop te stellen
- als-dan-plannen stellen om je voor te bereiden op moeilijke situaties
- sociale steun of sociale netwerken mobiliseren of het zoeken van een buddy.
Je doel vertellen aan een goeie vriend/vriendin kan ook helpen, zeker ikv het omgaan met tegenslagen. Hoe sneller je na een tegenslag met iemand hierover kan praten en zo feedback krijgt, hoe groter de kans je het opnieuw probeert. Als je het daarentegen door schaamte of onzekerheid tegen niemand vertelt, kan het zijn dat je je tegenslag rationaliseert en je niet herpakt.
Deze techniek kan ook op een hoger niveau dan individueel gebruikt worden: intermediairs kunnen een publiek engagement aangaan. Denk aan het ondertekenen van een soort intentieverklaring om het beleid aan te passen. Een goed voorbeeld hiervan is Gezonde Gemeente, waarbij gemeentes publiekelijk een intentie ondertekenen om te streven naar een samenhangend gezondheidsbeleid.
Vergelijkbare technieken
Naast publiek engagement bestaat ook een andere variant, waarbij voornamelijk ingespeeld wordt op het moment dat het engagement wordt aangegaan; namelijk ‘vroeg engagement’.
Hoe pas je deze techniek toe?
Met het toepassen van publiek engagement, moedig je je doelgroep aan om een realistisch doel – zo specifiek mogelijk – publiekelijk te delen met anderen.
Publiek engagement kan individueel of in groep worden toegepast. Je motiveert mensen om hun eigen nieuwe beweegdoel aan hun partner/vriend(in) te vertellen. Of je spreekt met een hele groep af om samen jullie engagement te tonen, bijvoorbeeld door met de hele klas 4 stippen op je hand te zetten om te tonen dat jullie allemaal tegen pesten zijn.
Deze techniek kan je zowel fysiek als online toepassen. Een mogelijke fysieke toepassing is bijvoorbeeld om de doelgroep een contract voor te leggen waarin het nieuwe gedrag wordt genoteerd. Dat contract kan dan ondertekend worden. Een ander optie is om mensen aan te zetten om hun nieuwe gedrag uit te spreken. Bijvoorbeeld door een socialmediacampagne op te zetten waarbij iedereen zich publiekelijk online kan engageren door een afbeelding te delen op hun socialmedia-account. Maar ook in hun geschreven online communicatie kunnen ze hun engagement tonen door bijvoorbeeld hashtags te gebruiken die bij de campagne horen.
Inspirerende voorbeelden
COVID-19-vaccinatie digitaal fotokader
Tijdens COVID-19-zette het Agentschap Zorg en Gezondheid (nu het Departement Zorg - Vlaamse overheid) een campagne op om mensen te motiveren het COVID19-vaccin te nemen. Dit gebeurde via laatjevaccineren.be Zij maakten diverse campagnematerialen, waaronder een digitaal fotokader. Daarin geef je aan dat je het vaccin wil of dat je al gevaccineerd bent.
Ben je BOB, zeg het hardop
Het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) zette een campagne op waarbij ze mensen motiveert om luidop te zeggen dat ze Bob zijn. Op die manier kunnen ze makkelijker aan verleidingen weerstaan. Er zijn ook GIFjes om te gebruiken in gesprekken op WhatsApp, Signal, Messenger, …
Actieplan Mijn Gezond Leven
Via de website mijn.gezondleven kan je een actieplan opstellen voor 1 van de voorgestelde doelen. Er worden enkele vragen gesteld en je wordt ondersteund zodat je kan inschatten wat haalbaar is en hoe je ermee aan de slag kan gaan. Op het einde wordt je doel zeer concreet en kan je kiezen om je plan te delen met vrienden om zo je publiek engagement te tonen.
Gezonde School
Je kan zo’n publieke verbintenis ook op intermediair niveau aangaan. Een voorbeeld hiervan is de engagementsverklaring die onderwijskoepels, de minister van welzijn en de voedingsindustrie ondertekenden in het kader van een gezonde school. Hier werd een verklaring opgemaakt en ondertekend door elke partij, waarbij er dus bevestigd wordt dat er gradueel minder ongezonde voedingsmiddelen en dranken worden aangeboden op de lagere en secundaire scholen.
Referenties
- Ajzen, I., Czasch, C., & Flood, M. G. (2009). From intentions to behavior: Implementation intention, commitment, and conscientiousness 1. Journal of applied social psychology, 39(6), 1356-1372.
- Gopinath, M., & Nyer, P. U. (2009). The effect of public commitment on resistance to persuasion: The influence of attitude certainty, issue importance, susceptibility to normative influence, preference for consistency and source proximity. International Journal of Research in Marketing, 26(1), 60-68.
- Jiao, J., & Cole, C. A. (2020). The Effects of Goal Publicity and Self‐Monitoring on Escalation of Goal Commitment. Journal of Consumer Behaviour, 19(3), 219-228.
- Klein, H. J., Lount Jr, R. B., Park, H. M., & Linford, B. J. (2020). When goals are known: The effects of audience relative status on goal commitment and performance. Journal of Applied Psychology, 105(4), 372.
- Martin, E., & Warner, L. A. (2015). Using commitment as a tool to promote behavior change in Extension programming. The Journal of Extension, 53(4), 32.
- McKenzie-Mohr, D., & Schultz, P. W. (2014). Choosing effective behavior change tools. Social Marketing Quarterly, 20(1), 35-46.
- Nyer, P. U., & Dellande, S. (2010). Public commitment as a motivator for weight loss. Psychology & Marketing, 27(1), 1-12.
- Whitmarsh, L., Poortinga, W., & Capstick, S. (2021). Behaviour change to address climate change. Current Opinion in Psychology, 42, 76-81.
Auteur: Eva Decock (Vlaams Instituut Gezond Leven vzw) met medewerking van de werkgroep gedragsinzichten.