Oranje bol Tekengebied 1 kopie
We pakken ook het moeilijke aan

Even stuurloos?

Spring maar achter op mijn fiets

De leerlingen leren

  • ... negatieve emoties en stress (h)erkennen en kaderen.

  • ... een gepaste strategie kiezen bij negatieve emoties en stress.

  • ... negatieve emoties en stress aanpakken.

Duiding

Met de methodiek ‘Even stuurloos?’ filosoferen leerlingen over zichzelf aan de hand van een fiets, die als metafoor wordt gebruikt.

Al doende ontdekken ze wat er ‘spaak’ loopt en waar het wél goed gaat. Dit helpt de leerlingen om alle emoties en gevoelens op een rijtje te zetten. Een belangrijke vaardigheid om te bouwen aan hun geluk!

Duur

15 min - 30 min

Aard

reflectie

Doelgroep

Secundair onderwijs

Werkwijze / stappenplan / omschrijving

1

Binnenkomer

Kies een lied uit onderstaande lijst (of kies er zelf eentje) en beluister het samen met je leerlingen. Waarover gaat het liedje? Kennen ze zelf nog liedjes over of met een fiets?

Tip: je kan er een quizje van maken: laat korte fragmenten horen van alle liedjes. Wat hebben ze gemeenschappelijk?

2

Het werkblad

Deel de werkbladen uit met daarop de tekening van een fiets, zie bijlage. Leg elk onderdeel van de fiets uit en zeg waarvoor het staat:

  • Bagagedrager: sleep jij een zware last mee in je leven?

  • Remmen: hoe probeer jij een situatie te veranderen wanneer er iets misloopt?

  • Stuur: welke richting wil jij uit met je leven?

  • Licht: welke zaken zouden in jouw leven meer belicht moeten worden? Waaraan zou je meer aandacht moeten besteden?

  • Spaken: wat loopt er voor het ogenblik spaak in je leven?

  • Wielen: wat loopt er op wieltjes in je leven?

Geef je leerlingen tijd om, in alle rust, de vraagjes te beantwoorden. Het antwoord op de vragen wordt genoteerd bij het desbetreffende onderdeel van de fiets.

Tip: zorg dat je leerlingen wat privacy hebben tijdens het beantwoorden van de vragen.

3

Overloop klassikaal

Vooraleer je de antwoorden in groep overloopt, pols je bij je leerlingen of dit voor iedereen oké is. Nodig dan een vrijwilliger uit om te vertellen wat hij/zij heeft opgeschreven. Anderen mogen vragen stellen, reageren of aanvullen. Niemand is verplicht om te antwoorden!

Probeer tijdens het klasgesprek je leerlingen meer te vertellen over het belang van emotie- en stressregulatie voor hun mentaal welbevinden. Dit is immers één van de onderdelen van de geluksdriehoek, hét kompas om je goed in je vel te voelen.

4

Herhaling baart kunst

Reageren de leerlingen positief op deze methodiek? Verwerk deze dan later dit schooljaar nogmaals in je lessen. Zo wordt hun emotie-stressregulatie meer en meer getraind.

Tip: ga samen op zoek naar andere gepaste metaforen.

Routines, zonder sleur!

Benieuwd hoe je deze (en andere) Happy Snack kan verankeren in je werking? We ontwikkelden verschillende inspirerende ideeën die je helpen om een gewoonte te maken van een gezond Happy Snack-tussendoortje zo nu en dan. Bekijk het hier

Meer info

Waarom is het zo belangrijk voor leerlingen om te ontdekken wat ze belangrijk vinden? En hoe draagt dit bij tot hun geluk? Je leest het hier

Bronnen

Gebaseerd op de oefening ‘Even stuurloos’ van CANON Cultuurcel/CultuurKuur, gevonden op Klascement.