Oranje bol Tekengebied 1 kopie
We durven te mislukken

Wat als.... fouten maken stoer was?

Lang leve groeikansen

De leerlingen leren

  • ... risico's nemen en fouten durven maken.

  • ... aanvaarden dat iets fout loopt.

  • ... fouten te gebruiken om opnieuw uit te leren.

Duiding

Met de methodiek ‘Wat als ... fouten maken stoer was’ laat je leerlingen op een ludieke manier nadenken over de angst om fouten te maken. Wat als … dat niet nodig zou zijn?

Wat als … fouten maken oké zou zijn? Dat zou mooi zijn natuurlijk!

Dan zouden leerlingen makkelijker aanvaarden dat iets fout loopt (in plaats van zichzelf iets te verwijten). En dan zouden ze met hun nieuwe kennis op zak verder kunnen groeien. Dit zijn belangrijke vaardigheden om te bouwen aan hun geluk!

Duur

15 min - 30 min

Aard

creatief

Doelgroep

Secundair onderwijs

Werkwijze / stappenplan / omschrijving

1

Wat als …

De televisiereeks ‘Wat als …?’ stelde een vraag en bekeek de situatie vanuit een ander, nieuw perspectief. Bijvoorbeeld: ‘Wat als meneer Murphy pech had?’.

Toon één of meerdere fragmenten uit de reeks. Dit zijn onze persoonlijke favorieten:

2

Op zoek naar meer

Leg uit dat fouten maken iets menselijks is en dat iedereen wel eens pech heeft. Altijd perfect willen zijn, leidt vaak tot ontgoocheling en frustratie.

Vraag aan de leerlingen om zelf ‘Wat als …’-titels te bedenken over fouten maken. Het gaat hierbij vooral over een positieve kijk op fouten maken. Enkele voorbeelden:

  • Wat als … je beloond werd bij fouten?

  • Wat als … je niet verkeerd verbonden kon zijn?

  • Wat als … fouten maken stoer was?

Tip: laat hen nadenken over situaties waarin ze ‘oeps’ of ‘oei’ zeggen (of vloeken;)). Vaak zijn dit de situaties waarin iets fout loopt.

3

Storyboard

De leerlingen komen samen in groepjes van drie à vier en stellen hun ideeën voor aan elkaar.

Elk groepje kiest een idee en werkt een storyboard uit. Een storyboard vertelt hoe een video of toneel er zal uitzien: hoe zouden de scènes eruit zien? Wie zou wat doen? Wat wordt er gezegd?

Geef de leerlingen vervolgens enkele minuten de tijd om hun scène te oefenen. Hierna is het … showtime!

4

Presentatie

Elk groepje beeldt zijn idee kort uit. De andere leerlingen raden de ‘Wat als’-zin en benoemen de sterktes van het idee (niet van de acteerprestaties).

5

Wat is dat … mislukken?

Vraag aan de klas waarom ze denken dat ze deze opdracht hebben gedaan: wat is het doel?

En wissel tijdens een klasgesprek onderling van gedachten over:

  • woorden als ‘falen’ en ‘mislukken’.

  • fouten durven maken.

  • aanvaarden dat fouten maken bij het leven hoort.

  • leren uit je fouten.

Probeer samen tot de conclusie te komen dat fouten maken bij het leven hoort en dat je er dus ook heel wat uit kan leren. Maar we zijn vaak te streng voor onszelf en kunnen niet altijd goed om met dingen die tegenzitten. Het is daarom juist een kunst om fouten niet

zo zwaar te laten doorwegen en ze gewoon te zien als iets waar je uit kan leren. #groeimindset!

Varianten en verwanten

Neem zeker ook eens een kijkje naar de methodiek ‘zichtbare groei’. Daarbij krijgen leerlingen een groeimindset aangeleerd: iets wat ook helpt om fouten te durven maken!

Routines, zonder sleur!

Benieuwd hoe je deze (en andere) Happy Snack kan verankeren in je werking? We ontwikkelden verschillende inspirerende ideeën die je helpen om een gewoonte te maken van een gezond Happy Snack-tussendoortje zo nu en dan. Bekijk het hier

Meer info

Waarom is het zo belangrijk voor leerlingen om te ontdekken wat ze belangrijk vinden? En hoe draagt dit bij tot hun geluk? Je leest het hier