Bewegen en minder zitten

Minder zitten, meer bewegen en de bewegingsdriehoek

Lager onderwijs

Tweede graad

Eindtermen

OD MM 2.6      De leerlingen tonen zich bereid om actieve en passieve vormen van vrijetijdsbesteding te onderzoeken en te evalueren.
OD MM-tijd 3.1      De leerlingen kunnen de tijd die ze nodig hebben voor een voor hen bekende bezigheid realistisch schatten.
OD MM-tijd 3.3      De leerlingen kunnen in een kleine groep voor een welomschreven opdracht, een taakverdeling en planning in de tijd opmaken.

Leerdoelen

Kennis

  • Kinderen sommen bewegingsactiviteiten, inclusief sport, op die ze zelf leuk vinden en in de toekomst willen verder doen.
  • Kinderen omschrijven situaties die lang stilzitten uitlokken (bv. schermtijd) en sommen gezonde alternatieven op in verschillende contexten. 
  • Kinderen geven aan waar, wanneer en hoeveel keer per dag ze stilzitten en bewegen. 

Vaardigheden en attitudes

  • Kinderen doorbreken lang stilzitten en bewegen in verschillende contexten (op school, thuis, in de vrije tijd, als verplaatsingen).