Bewegen en minder zitten

Minder zitten, meer bewegen en de bewegingsdriehoek

Secundair onderwijs

Tweede graad

Eindtermen

LO 1      De leerlingen kunnen in welbepaalde bewegingssituaties verantwoordelijkheid opnemen omtrent elkaars veiligheid door afspraken en regels na te leven (2de graad, ASO/KSO/TSO/BSO).
LO 2      De leerlingen kunnen het belang van veiligheidsafspraken toelichten (2de graad, ASO/KSO/TSO/BSO).
LO 28      De leerlingen kunnen respectvol omgaan met het eigen lichaam en met dat van anderen (2de graad, ASO/KSO/TSO/BSO).

Leerdoelen

Kennis

  • Jongeren begrijpen dat een opwarming de doorbloeding in de spieren versterkt, de spieren warm en soepel maakt en de stofwisseling verhoogt.
  • Jongeren beseffen dat je met een cooling-down het risico op duizeligheid en stijfheid beperkt.
  • Jongeren verwoorden verschillende technieken van blessurepreventie (bv. gebruik van juiste materiaal, aandacht voor een correcte houding).


Vaardigheden en attitudes

  • Jongeren beheersen de vier stappen van eerste hulp, het reanimeren en defibrilleren.
  • Jongeren dienen hulp toe bij een verslikking, huidwonde, brandwonde, bloeding, letsel aan botten, spieren of gewrichten en vergiftiging.