Goede lichaamshouding en veilig bewegen | 2de graad SO
Bewegen en minder zitten
Minder zitten, meer bewegen en de bewegingsdriehoek
Secundair onderwijs
Tweede graad
Eindtermen
LO 1 De leerlingen kunnen in welbepaalde bewegingssituaties verantwoordelijkheid opnemen omtrent elkaars veiligheid door afspraken en regels na te leven (2de graad, ASO/KSO/TSO/BSO).
LO 2 De leerlingen kunnen het belang van veiligheidsafspraken toelichten (2de graad, ASO/KSO/TSO/BSO).
LO 28 De leerlingen kunnen respectvol omgaan met het eigen lichaam en met dat van anderen (2de graad, ASO/KSO/TSO/BSO).
Leerdoelen
Kennis
- Jongeren begrijpen dat een opwarming de doorbloeding in de spieren versterkt, de spieren warm en soepel maakt en de stofwisseling verhoogt.
- Jongeren beseffen dat je met een cooling-down het risico op duizeligheid en stijfheid beperkt.
- Jongeren verwoorden verschillende technieken van blessurepreventie (bv. gebruik van juiste materiaal, aandacht voor een correcte houding).
Vaardigheden en attitudes
- Jongeren beheersen de vier stappen van eerste hulp, het reanimeren en defibrilleren.
- Jongeren dienen hulp toe bij een verslikking, huidwonde, brandwonde, bloeding, letsel aan botten, spieren of gewrichten en vergiftiging.