Interactie bewegen en minder zitten met andere gezondheidsthema's | 1ste graad SO

Bewegen en minder zitten

Interactie bewegen en minder zitten met andere gezondheidsthema's

Secundair onderwijs

Eerste graad

Eindtermen

LG&EGZ 1.1      De leerlingen verklaren het belang van een gezonde levensstijl (A- en B-stroom).
LG&EGZ 1.2      De leerlingen stellen gezondheidsbevorderend gedrag binnen de schoolse context vanuit inzicht in het belang van preventie en mogelijke risicofactoren (A- en B-stroom).
LG&EGZ 1.14      De leerlingen handelen veilig in een schoolse context (transversaal) (1ste graad, A en B stroom).

Leerdoelen

Kennis

  • Jongeren begrijpen dat beweging eetlust opwekt en dat energiestoffen uit voeding, water en zuurstof nodig zijn om te bewegen.
  • Jongeren denken kritisch na over dieettrends, sportvoeding en supplementen.
  • Jongeren schatten de hoeveelheid slaap in die ze nodig hebben, kennen de aanbevelingen en houden hier rekening mee.


Vaardigheden en attitudes

  • Jongeren vullen hun energiebehoefte na een fysieke inspanning in met een gezonde snack of maaltijd.