Invloed van reclame & media | 1ste graad SO
Voeding
Consumentenaspecten
Secundair onderwijs
Eerste graad
Eindtermen
DCM 4.5 De leerlingen lichten de invloed van digitale en niet-digitale media op mens en samenleving toe. (transversaal) (1ste graad, A- en B-stroom)
DCM 4.7 De leerlingen evalueren de mogelijkheden en risico’s van eigen en andermans mediagedrag. (transversaal) (1ste graad, A- en B-stroom)
E&F 11.1 De leerlingen beargumenteren hun keuzegedrag bij aankopen rekening houdend met hun behoeften en beïnvloedende factoren. (1ste graad, A- en B-stroom)
Leerdoelen
Vaardigheden & attitudes
- Jongeren kunnen het onderscheid maken tussen reclame (vb. televisiecommercials, banners op websites) en media-inhoud (vb. een televisieprogramma, website-inhoud)
- Jongeren worden zich ervan bewust dat reclame er niet is om ons iets te leren, maar om ons dingen te laten kopen