Voeding

Gezonde en milieuverantwoorde voeding

Secundair onderwijs

Tweede graad

Eindtermen

BC 7.7      De leerlingen onderbouwen een eigen mening over maatschappelijke gebeurtenissen, thema’s en trends met betrouwbare informatie en geldige argumenten (transversaal).
BC 7.11      De leerlingen hanteren aangereikte strategieën om vormen van inspraak, participatie en besluitvorming toe te passen, rekening houdend met de rechten en plichten van iedereen. (2de graad – A stroom, B stroom)BC 7.18 De leerlingen beschrijven concrete situaties met betrekking tot mensenrechten. (2de graad – B stroom)
BC 7.9      De leerlingen zijn bereid om zich te engageren in de samenleving. (attitudinaal) (3de graad – A stroom, B stroom)

Leerdoelen

Kennis

  • Jongeren leggen uit dat het voorkomen van een overmatige energie-inname en het voorkomen van een overconsumptie van vette, zoete en zoutrijke voedingsmiddelen bijdraagt aan zowel een gezond als milieuverantwoord voedselpatroon
  • Jongeren kunnen uitleggen wat een verstandige consumptie van energiedranken inhoudt
  • Jongeren beschrijven de kenmerken van lege calorieën en ultrabewerkt voedsel
  • Jongeren kunnen uitleggen hoe volgende begrippen zich tot elkaar verhouden: lege calorieën, rode bol en ultrabewerkte voeding
  • Jongeren leggen uit waarom lege calorieën en ultrabewerkt voedsel een negatieve invloed op de gezondheid en het milieu kunnen hebben

    Vaardigheden & attitudes

    • Jongeren hebben een verstandige consumptie van lege calorieën en energiedranken