Voeding

Gezonde en milieuverantwoorde voeding

Secundair onderwijs

Tweede graad

Eindtermen

BC 7.7      De leerlingen onderbouwen een eigen mening over maatschappelijke gebeurtenissen, thema’s en trends met betrouwbare informatie en geldige argumenten (transversaal).
BC 7.11      De leerlingen hanteren aangereikte strategieën om vormen van inspraak, participatie en besluitvorming toe te passen, rekening houdend met de rechten en plichten van iedereen. (2de graad – A stroom, B stroom)BC 7.18 De leerlingen beschrijven concrete situaties met betrekking tot mensenrechten. (2de graad – B stroom)
BC 7.20      De leerlingen illustreren sociale rechtvaardigheid en onrechtvaardigheid aan de hand van concrete voorbeelden. (2de graad – A stroom)

Leerdoelen

Kennis

  • Jongeren identificeren de gevaren van extreem lijnen, maaltijden overslaan, …
  • Jongeren illustreren hoe de omgeving invloed uitoefent op hun eetgedrag/voedingskeuzes
  • Jongeren kunnen voorbeelden geven van hoe ze hun eigen eetomgeving gezonder kunnen maken (bv. op school, thuis, studeeromgeving)

    Vaardigheden & attitudes

    • Jongeren hebben een kritische blik tegenover hun eigen voedingsgewoontes
    • Jongeren kunnen hun eigen keuzes maken rond voedsel dat ze eten
    • Jongeren kunnen de principes van variatie, bewust eten, op regelmatige tijdstippen eten en genieten toepassen in hun eigen voedingsgewoontes
    • Jongeren merken omgevingsfactoren op die toedragen tot het eten van ongezonde voeding. Jongeren kunnen aangeven wat fabels en mythes zijn m.b.t. voeding
    • Jongeren kunnen kritisch reflecteren over verschillende diëten