Voeding

Gezonde en milieuverantwoorde voeding

Secundair onderwijs

Derde graad

Eindtermen

BC 7.11      De leerlingen hanteren aangereikte strategieën om vormen van inspraak, participatie en besluitvorming toe te passen, rekening houdend met de rechten en plichten van iedereen. (2de graad – A stroom, B stroom)BC 7.18 De leerlingen beschrijven concrete situaties met betrekking tot mensenrechten. (2de graad – B stroom)
BC 7.7      De leerlingen onderbouwen een eigen mening over maatschappelijke gebeurtenissen, thema’s en trends met betrouwbare informatie en geldige argumenten (transversaal).
BC 7.20      De leerlingen illustreren sociale rechtvaardigheid en onrechtvaardigheid aan de hand van concrete voorbeelden. (2de graad – A stroom)

Leerdoelen

Kennis

  • Jongeren kunnen uitleggen wat de Nutri-Score is en hoe we die kunnen gebruiken
  • Jongeren weten dat de Nutri-Score vooral handig is voor het onderling vergelijken van bewerkte producten met toevoeging van suiker, vet en/of zout en samengestelde producten zoals kant-en-klaarmaaltijden

    Vaardigheden & attitudes

    • Jongeren gebruiken de Nutri-Score aanvullend op de voedingsdriehoek en vergelijken enkel voedingsmiddelen uit eenzelfde productcategorie