Bewegen en minder zitten

Ruimtelijk bewustzijn

Secundair onderwijs

Eerste graad

Eindtermen

BC 7.8      De leerlingen participeren actief in schoolse situaties, rekening houdend met de rechten en plichten van iedereen (transversaal - attitudinaal) (1ste graad A- en B-stroom).
BC 7.10      De leerlingen onderscheiden inspraak, participatie en besluitvorming in schoolse situaties, rekening houdend met de rechten en plichten van iedereen (transversaal) (1ste graad A- en B- stroom).
RB 9.2      De leerlingen beschrijven kenmerken van landschapsvormende lagen (1ste graad, A- en B-stroom).

Leerdoelen

Kennis

  • Jongeren brengen zwakke en sterke punten van de schoolomgeving en publieke ruimte in kaart en sommen voorstellen op om deze te verbeteren.
  • Jongeren verklaren welke (natuurlijke) omgevingsfactoren een invloed kunnen hebben op zitten en bewegen (bv. heuvellandschap).
  • Jongeren zijn op de hoogte van inschrijvingsmogelijkheden voor beweeg - en sportactiviteiten voor, tijdens en na de schooluren (binnen en buiten de school).


Vaardigheden en attitudes

  • Jongeren analyseren de invloed van kenmerken van de eigen woonbuurt op hun beweeg - en zitgedrag.
  • Jongeren participeren in werkgroepen (bv. leerlingenraad) om mee inspraak te hebben over de inrichting van de klas - en schoolomgeving.