Bewegen en minder zitten

Ruimtelijk bewustzijn

Secundair onderwijs

Tweede graad

Eindtermen

HW 17      De leerlingen kunnen beschrijven hoe onder de invloed van een wijzigende context de perceptie van gedragingen kan veranderen (2de graad, ASO).
AAR 4      De leerlingen kunnen de eigenheid van regio's beschrijven aan de hand van natuurlijke en menselijke kenmerken (2de graad, ASO/KSO).
AAR 5      De leerlingen kunnen op een eenvoudige manier enkele fysisch-aardrijkskundige kenmerken van een bestudeerde regio verklaren (2de graad, ASO/TSO).

Leerdoelen

Kennis

  • Jongeren zijn naast het traditionele sportaanbod (bv. sportclubs) op de hoogte van laagdrempelige alternatieven zoals buurtsport, SNS -pas
  • Jongeren begrijpen dat omgevingsfactoren, zoals beweegvriendelijke inrichting van scholen, straten, parken, pleinen en sport - en recreatiedomeinen een invloed hebben op minder zitten en meer bewegen.


Vaardigheden en attitudes

  • Jongeren zoeken na het verlaten van een sportclub of vereniging naar alternatieven om terug te bewegen (bv. SNS, buurtsport …).
  • Jongeren integreren bewegen in de publieke ruimte en de schoolomgeving in hun beweegplan.
  • Jongeren organiseren d.m.v. co-creatie met leerkrachten en medeleerlingen duurzame initiatieven die de zitcultuur op school of in hun directe omgeving doorbreken (bv. inburgeren van groepswerk al staand of wandelend).