Voeding

Voeding en sociale, emotionele & culturele context

Lager onderwijs

Eerste graad

Eindtermen

ET MM 1.1      Leerlingen drukken in een niet-conflictgeladen situatie, eigen indrukken, gevoelens, verlangens, gedachten en waarderingen spontaan uit.
ET MM 1.2      Leerlingen kunnen beschrijven wat ze voelen en wat ze doen in een concrete situatie en kunnen illustreren dat zowel hun gedrag als hun gevoelens situatie gebonden zijn.
ET MM 1.4      Leerlingen kunnen in concrete situaties verschillende manieren van omgaan met elkaar herkennen, erover praten en aangeven dat deze op elkaar inspelen.

Leerdoelen

Kennis

  • Kinderen kunnen de verschillende zintuigen (zien, horen, ruiken, voelen, smaken) in verband brengen met voeding (vb. de kleur, het gevoel, de geur en de smaak van een kiwi).

Vaardigheden & attitudes

  • Kinderen ruiken/proeven/betasten verschillende voedingsmiddelen
  • Kinderen proeven, ervaren en benoemen primaire smaken
  • Kinderen appreciëren de smaak van water en witte melk zonder toegevoegde suikers

Materialen en methodieken