Voeding

Voeding en sociale, emotionele & culturele context

Secundair onderwijs

Derde graad

Eindtermen

ET Aard 11      Leerlingen kunnen zowel verschuivingen van industrie of tertiaire activiteiten als demografische migraties met voorbeelden illustreren en dit in verband brengen met sociaal-economische of politieke factoren (3de graad – A stroom)
ET NW 1      Leerlingen kunnen eigen denkbeelden verwoorden en deze confronteren met denkbeelden van anderen, metingen, observaties, onderzoeksresultaten of wetenschappelijke inzichten (A stroom).
ET NW 2      Leerlingen kunnen vanuit een onderzoeksvraag een eigen hypothese of verwachting formuleren en relevante variabelen aangeven (A stroom)

Leerdoelen

Kennis

  • Jongeren duiden een emotionele eetstijl aan en kunnen hier correct met omgaan
  • Jongeren geven aan dat het zelfbeeld, zelfwaardering en/ of emotioneel welzijn een invloed kan hebben op het voedingspatroon
  • Jongeren begrijpen de connectie tussen emotionele problemen en voeding
  • Jongeren sommen tips en manieren op om te voorkomen dat stress en psychisch onwelzijn bijdraagt tot overconsumptie of eenzijdige consumptiepatronenµ

Vaardigheden & attitudes

  • Jongeren bouwen aan een eigen ‘voedingsidentiteit’ door eigen voedselkeuzes te maken
  • Jongeren nemen de verantwoordelijkheid voor hun eigen voedselkeuzes
  • Jongeren gaan constructief om met groepsdruk
  • Jongeren kunnen anderen overtuigen van gezonde voedingsgewoontes