Sociale ontwikkeling | 3de graad SO
Bewegen en minder zitten
Sociale en emotionele ontwikkeling
Secundair onderwijs
Derde graad
Eindtermen
HW 9 De leerlingen kunnen de effecten van interpersoonlijke interactie op individueel gedrag vaststellen.
HW 1 De leerlingen kunnen organisatievormen zoals gezin, peergroep, sociale klasse en beroepsgroep omschrijven, in tijd en ruimte plaatsen en de functies ervan bespreken (3de graad, ASO).
HW 10 De leerlingen kunnen aantonen dat de perceptie van persoonlijke identiteit en groepsidentiteit afhankelijk is van een aantal factoren en het persoonlijk en groepsgedrag beïnvloedt (3de graad, ASO).
Leerdoelen
Kennis
- Jongeren verklaren hoe de persoonlijke identiteit doorheen de tijd verandert en welk effect dit heeft op het zit - en beweeggedrag.
- Jongeren reflecteren over zit -en beweegtrends, bekijken dit vanuit verschillende invalshoeken en gaan na welk effect dit heeft op zichzelf en hun naaste omgeving.
Vaardigheden en attitudes
- Jongeren zien minder zitten en meer bewegen, naast de gezondheidsvoordelen, als middel om sociale relaties te onderhouden (bv. na afstuderen elkaar nog zien door met elkaar te bewegen, te sporten …).